biblioteksutveckling

Region Östergötland

Biblioteksutveckling

Uppslukande Bibblan 2025

Starby hotell, Ödeshögsvägen 2, Vadstena

tre personer med VR headset
Deltagare på Uppslukande bibblan i Flen 2023 i en VR-dansupplevelse.

En samskapande konferens om hur VR kan användas i bibliotek för att inspirera till läsfrämjande, stödja skapande aktiviteter, hur man kan utveckla pedagogiska metoder samt reflektera kring just värdet av VR på bibliotek.

Under två spännande dagar får du träffa bibliotekspersonal från Västra Götaland, Östergötland och Jönköpings län för att utbyta erfarenheter och tillsammans forma framtidens användning av VR på bibliotek.

Konferensen inleds med en gemensam lunch och en inspirerande föreläsning. Under konferensen får du sedan ta del av två praktiska workshops där du kan fördjupa dig i olika tillämpningar av VR samt en möjlighet att dela med dig av dina egna erfarenheter i vår playground.

Keynote - öppningsföreläsning
Karin Johansson inleder vår konferens med en föreläsning med rubriken: Immersera mera! - Interaktionsdesign för meningsfullt engagemang inom kultursektorn

Karin är doktorand vid Institutionen för informatik och media Uppsala Universitet. Hennes forskningsintresse fokuserar kring hur man designar för social interaktion, och hur man designar för sociala upplevelser relaterade till hållbarhet, lekfullt lärande och interaktivt berättande, genom att kombinera fysiska och digitala lösningar.

Workshops

  1. Uppslukande Bibliotek - Att designa immersiva upplevelser (endast torsdag)
  2. Läsa – skapa - VR: Bli en pyssling i din egenskapade sagovärld
  3. Från konsumenter till producenter - låt barnen skapa egna VR-världar
  4. Att utforska mötet mellan VR, berättelsen, litteraturen och dansen
  5. Skapa immersiva litterära upplevelser med fotogrammetri
  6. Hur kan vi använda VR för att inspirera till läsning och storytelling?

Playground
Vill du visa upp något du skapat i VR, utforska VR-upplevelser tillsammans med andra så finns vår playground under hela konferensen. Passa på!

Konferensdrönare
Ola Nilsson från Digiteket är vår konferensdrönare som kommer samla in intryck och avsluta konferensen med en reflektionsföreläsning.

Uppslukande bibblan 2023
Vill du få en glimt av vad en sådan här konferens kan innehålla? Ta del av höjdpunkterna från den första "Uppslukande Bibblan"-konferensen som hölls hösten 2023 här: Uppslukande Bibblan – en immersiv konferens Länk till annan webbplats.

Varmt välkommen till en samskapande konferens som sätter bibliotekens framtida roll i fokus önskar Linda, Örjan och Linn i arrangörsgruppen

Arrangörer: regionbiblioteken i Östergötland, Jönköpings län, Västra Götaland

Målgrupp: En konferens för dig som redan börjat jobba med VR på ditt bibliotek. Du bör ha förkunskap om hur du hanterar ett Meta Quest 2 eller Meta Quest 3.

Information om keynote + workshops

Keynote: Immersera mera! - Interaktionsdesign för meningsfullt engagemang inom kultursektorn
VR, AR, XR, termerna och teknologierna är många. Men varför och hur ska de användas på bibliotek? Genom att utgå ifrån interaktionsdesign, snarare än teknik, berättar Karin, forskare och upplevelsedesigner, om den senaste forskningen kring hur immersiva medier kan skapa meningsfullt engagemang genom sociala aspekter, lekfullhet, kreativitet och nyfikenhet. Som exempel lyfter Karin fram och berättar om det arbete som just nu pågår i Vadstena med att, baserat i forskning, använda interaktionsdesign och storytelling för att levandegöra en 3D modellering av hur klosterkyrkan såg ut och lät år 1470.

Karin Johansson är doktorand i Människa-datorinteraktion på institutionen för Informatik och Media vid Uppsala Universitet. Hon forskar kring hur man designar engagerande upplevelser, som bygger på medskapande, lekfullhet och värdegrundsdriven design. Karin har en bakgrund som pedagog och upplevelsedesigner, och har arbetat med bland annat kommuner, bibliotek och museer. Karin fokuserar inte på tekniken i sig självt, utan hur den kan vara en möjliggörare för interaktionsdesign.

Workshops - presentationer

1. Uppslukande Bibliotek - Att designa immersiva upplevelser (endast torsdag)
I denna workshop får du som deltagare prova på olika designmetoder, baserade i interaktionsforskning, kring hur du kan utveckla, och utvärdera, immersiva upplevelser på bibliotek. Här får ni testa metoder och tillvägagångsätt hands on! Vi utgår ifrån de förutsättningar som finns hos er, utforskar tillsammans olika möjligheter och inspireras av varandra. Målet är reflektioner kring möjligheter, och en workshop med utrymme för kreativitet, samskapande och lekfullt utforskande!

Workshopledare: Karin Johansson, doktorand vid Institutionen för informatik och media Uppsala Universitet.
Antal deltagare: 20 +

2. Läsa – skapa - VR: Bli en pyssling i din egenskapade sagovärld
Skapa en sagovärld, filma med 360-kamera och upplev i VR. Perspektivförskjutningen gör att du känner dig som en pyssling i din egenskapade sagovärld. Workshopen ger praktisk kunskap och tips och trix för en fin pysslingupplevelse.

Hanna Agebjörn, barnbibliotekarie på Vellinge bibliotek, har tillsammans med en kollega utvecklat metoden inom projektet VR-labbet med stöd från Stärkta bibliotek. Läs mer på Digiteket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och på Svensk Biblioteksförening Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Workshopledare: Hanna Agebjörn, barnbibliotekarie Vellinge bibliotek
Antal deltagare: 10

3. Från konsumenter till producenter - låt barnen skapa egna VR-världar
Vi berättar hur vi lagt upp våra workshops och vilka lärdomar vi gjort. Vi visar även upp verktyget vi använt (CoSpaces edu) i vilket ni sen även får prova på att skapa egna VR-världar.

Workshopledare: Sofia Malmberg, Teknik och designlabbet Nyköping och Marcus Göthberg, Nyköpings stadsbibliotek
Antal deltagare: 10

4. Att utforska mötet mellan VR, berättelsen, litteraturen och dansen
I en workshop med koreografen Robin Jonsson får du inblick i ett pågående projekt där ingången är ett utforskande hur VR kan användas som verktyg för att kombinera berättelser och dans och sammanföra det med biblioteket som den fysiska platsen. Projektet är ett första steg i att skapa nya och spännande sätt för unga att uppleva olika konstformer. Biblioteket blir den fysiska plats där barn och unga får chans att testa både digital teknik och kreativt skapande.

Workshopledare: Robin Jonsson, dansare/koreograf med team
Antal deltagare: 10

5. Skapa immersiva litterära upplevelser med fotogrammetri
Delta i en workshop om projektet N-LiTe, där vi inleder med en introduktion till projektet och vårt arbete i Västerbotten. Därefter får du som deltagare praktiskt prova på fotogrammetri, en teknik som används i projektet för att skapa immersiva litterära upplevelser. Kortfattat går det ut på att använda fotografier för att skapa exakta 3D-modeller av fysiska objekt och miljöer.

Läs mer om projektet: Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Läs mer om fotogrammetri Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.: Länk till annan webbplats.

Workshopledare: Johan Sundlöf, biblioteksutvecklare, Regionbibliotek Västerbotten
Antal deltagare: 10

6. Hur kan vi använda VR för att inspirera till läsning och storytelling?
Kom och testa VR och MR-appar som på olika sätt kan stimulera fantasi och kreativitet kopplat till läsning och skapande av berättelser. Workshopen är praktisk och bjuder in dig till att testa, reflektera och forma tankar om hur vi på bästa sätt kan använda oss av immersiva upplevelser för att skapa läslust.

Workshopledare: Åke Nygren, Stockholms stadsbibliotek. Åke är samordnare för digital kompetensutveckling inom Stockholms stadsbibliotek, med särskilt fokus på e-lärande, mikrolärande och immersiva medier.
Antal deltagare: 10

Kontakt

Linda SävhammarBiblioteksutvecklareBiblioteksutveckling Östergötland
Region Östegötlands logotyp

Biblioteksutveckling Östergötland

Region Östergötland
Biblioteksutveckling Östergötland
581 91 Linköping

Organisationsnummer:
23 21 00-0040

Telefon: 010-103 00 00 (växel)

Sociala medier