Enighet mellan Rådet och Europaparlamentet gällande akten om gigabitinfrastruktur

Nya regler för att underlätta utbygganden av höghastighetsnät och slopade extraavgifter för samtal och SMS inom EU är resultatet av en överenskommelse gällande akten om gigabitinfrastruktur.

Den nya akten om gigabitinfrastruktur ersätter direktivet för att minska kostnaderna för elektronisk kommunikation som gällt sedan 2014. Anledningen till uppdateringen är att de mål som sattes upp i direktivet från 2014 antingen är uppnådda eller inte längre är aktuella givet den digitala utvecklingen det senaste årtiondet. Nuvarande kostnader för investeringar inom telekommunikation gör också att 2030 målen i EU:s digitala decennium program är i fara.

För att öka utbyggnadstakten av höghastighetsnät, så som fiber och 5G, lanserade Kommissionen den 23 februari 2023 akten om gigabitinfrastruktur. Europaparlamentet och Rådet har nu kommit överens om en gemensam lagtext där akten om gigabitinfrastruktur ska förenkla och effektivisera tillståndsprocesser. Utöver detta ska all nödvändig information för att planera ny nätverksinfrastruktur finnas tillgänglig online. Akten kommer också möjliggöra för koordinering mellan olika infrastrukturarbeten för att förenkla installationen av fysisk nätverksutrustning.

Återanvändning av befintlig infrastruktur och främjande av grönare teknologier som fiber och 5G är del av förordningens mål att minska klimatavtrycken från elektronisk telekommunikation. Akten uppmanar även till att utrusta byggnader med eller göra dem redo för fiber vid renoveringar eller nybyggnation.

Överenskommelsen gör också att priset för samtal och SMS mellan länder inom EU kommer vara detsamma som för ett nationellt samtal eller SMS från 2029. Detta enligt Euractiv Länk till annan webbplats.. Fram till dess förlängs pristaket för samtal och SMS inom EU, vilket just nu ligger på 0,19 euro per minut och 0,06 euro per SMS.

Vad händer nu?

Då detta är en politisk överenskommelse återstår det tekniska arbetet med att ta fram den faktiska lagtexten innan den formellt kan antas av både Europaparlamentet och Rådet. Därefter kan förordningen publiceras i EU:s officiella tidning och träda i kraft.

Läs mer om akten om gigabitinfrastruktur i Kommissionens pressmeddelande via denna länk Länk till annan webbplats.. Eller i Rådets pressmeddelande som också specificerar de tillägg Rådet och Europaparlamentet enats om via denna länk Länk till annan webbplats..