Europaparlamentet och Rådet överens om nya lagar för att stävja våldet mot kvinnor

Kriminalisering av könsstympning, tvångsäktenskap och olika former av cybervåld såväl som stärkt förebyggande arbete och stöd för offren är delar av det nya direktivet för att motverka våld mot kvinnor och våld i nära relationer.

Enligt bedömningar har var tredje kvinna inom unionen blivit utsatt för våld och varannan ung kvinna har erfarenhet av könsbaserat våld online vilket kommissionen åtagit sig att motverka i EU:s jämställdhetsstrategi. EU och dess medlemsstater har dessutom ratificerat Europarådets Istanbulkonvention, som handlar om att förebygga och motverka våld mot kvinnor och våld i nära relationer. Som en del i arbetet för att motverka våld mot kvinnor presenterade Kommissionen i mars 2022 ett förslag till direktiv som Europaparlamentet och Rådet nu har kommit överens om. Direktivet riktar in sig på både fysiskt, psykiskt, ekonomiskt och sexuellt våld, både on- och offline.

Med de nya regler som introduceras i direktivet kommer könsstympning, tvångsäktenskap och olika former av cybervåld bli olagligt över hela unionen. Cybervåld innebär bland annat olovligt spridande av intima bilder, cyberförföljelse, cybertrackaserier, sexistisk hatpropaganda eller att skicka oönskade obscena bilder online.

Utöver de juridiska åtgärderna bidrar direktivet också med krav på att åtgärder ska vidtas för att öka personers förmåga att identifiera vad som är cybervåld, hur man kan söka stöd samt förebyggande åtgärder för att minska förekomsten av cybervåld. Det ska även bli lättare att rapportera alla former av våld mot kvinnor och våld i nära relationer, bland annat genom att detta ska gå att genomföra online. Skyddet för offren ska stärkas genom vistelseförbud men också genom etablerandet av stödlinjer och mottagningscentrum för våldtäktsoffer.

Kommissionen inkluderade i ursprungsförslaget en samtyckeslag likt den i Sverige. Denna position ställde sig även Europaparlamentet bakom. Rådet valde dock att inte inkludera denna skrivning i sin allmänna inriktning. Utfallet av trilogförhandlingarna landade i Rådets position och inkluderade inte texten om samtyckeslag i den provisoriska överenskommelsen.

Vad händer nu?

Den provisoriska överenskommelsen ska nu godkännas av både Europaparlamentet och Rådet innan direktivet kan publiceras i EU:s officiella tidning. Därefter ska direktivet införlivas i nationell lag.

Läs mer om överenskommelsen i Kommissionens pressmeddelande via denna länk Länk till annan webbplats. eller i Europaparlaments pressmeddelande via denna länk Länk till annan webbplats..