Överenskommelse om en EU-certifiering av koldioxidinfångning

Certifieringen införs med målet att öka infångningen av koldioxid som ett steg i att nå EU:s mål om klimatneutralitet till 2050. Överenskommelsen möjliggör certifiering av tre olika former av koldioxidinfångning utifrån fyra kriterier.

I EU:s klimatlag från 2021 fastslås att unionen ska vara klimatneutral till 2050, med ett delmål om 55 % utsläppsminskning till 2030 jämfört med 1990-års nivåer. Tidigare i år presenterade Kommissionens sitt förslag till att uppdatera EU:s klimatlag med ett delmål för 2040. Kommissionen föreslår där en utsläppsminskning på 90 % till 2040 jämfört med 1990-års nivåer, något EU-kontoret tidigare skrivit om. För att nå målen bortom 2030 bedömer Kommissionen att koldioxidinfångningen behöver öka markant, något som ramverket för certifiering av koldioxidinfångning hoppas bidra med genom bland annat ökad teknikinnovation.

Certifieringen riktar in sig på tre områden där koldioxidinfångning kan hjälpa att uppnå EU:s klimat-, miljö- och nollutsläppsmål. Det första är jordbruksmetoder som binder kol i mark, den andra är industriell koldioxidinfångning och det tredje och sista området är att binda koldioxid i produkter och material som trä.

För att bli certifierad måste koldioxidinfångningen följa EU:s ramverk. Det innebär att koldioxidinfångningen ska beräknas enligt en bestämd metodologi, att koldioxidinfångning ska vara mer långtgående än de krav som ställs av unionen och medlemsländerna, att förvaringen av koldioxiden sker under långa perioder samt att koldioxidinfångningen bidrar till bredare hållbarhetsmål. Kommissionen kommer tillsammans med en expertgrupp ta fram specifika metoder för att certifiera dessa olika tekniker för koldioxidinfångning baserat på tidigare nämna kriterier. Att certifiera en kolldioxidinfångningsverksamhet är frivilligt.

Ramverket är enligt Kommissionen ett konkret steg till att hitta nya ekonomiska möjligheter för koldioxidinfångning. Därutöver kommer Kommissionen fortsatt främja koldioxidinfångning genom innovationsfonden, den gemensamma jordbrukspolitiken, regionala utvecklingsfonden, LIFE programmet och Horisont Europa. Ramverket kommer också stödja initiativet New European Bauhaus Länk till annan webbplats. då certifieringen täcker biobaserat byggmaterial som kan lagra koldioxid.

Den provisoriska överenskommelsen måste nu formellt godkännas av både Rådet och Europaparlamentet innan förordningen kan publiceras i EU:s officiella tidning och träda i kraft.

Läs mer om överenskommelsen i Kommissionen pressmeddelande via denna länk Länk till annan webbplats. eller i Rådets pressmeddelande via denna länk Länk till annan webbplats..