Kommissionen vill stärka Europas position inom avancerade material

Kommissionen har presenterat fem åtgärdsområden med målet att stärka EU:s konkurrenskraft, strategiska autonomi och innovationsförmåga inom avancerade material. Bland dessa fem vill Kommissionen exempelvis ökad tillgång till finansiering, etablera en gemensam digital infrastruktur och införa gemensamma standarder.

Enligt Kommissionen har Europa en ledande position inom utvecklingen av avancerade material. Men utan fortsatta investeringar i innovation kopplat till avancerade material kan inte Europas teknologiska och strategiska självständighet säkerställas. Aktörer från industrin presenterade i februari 2022 ett manifest där de uppmanade Kommissionen att ta fram en strategisk färdplan och ändamålsenlig styrningsram för forskning och innovation samt en strategisk agenda så att nästa generations avancerade material kan bidra till ett hållbart samhälle. Kommissionen tog till sig av initiativet och bestämde efter ytterligare samtal med medlemsländer och andra intressenter att det nu lanserade meddelandet också ska adressera en förstärkning av produktionen likväl som användningen och genomslaget av avancerade material.

Behovet av avancerade material bedöms öka under de kommande åren i samband med den dubbla omställningen, den gröna och den digitala, som idag genomsyrar många förslag från Kommissionen. Avancerade material är viktiga för innovation inom energi, elektronik, bygg- och anläggningsverksamhet samt mobilitet. Exempelvis i batterier, produktionen av förnybar energi, byggnader med nollutsläpp och medicinska produkter.

I det meddelande Kommissionen presenterade den 27 februari lyfts följande fem huvudområden för att stärka EU:s konkurrenskraft, strategiska autonomi och säkerställa att EU ligger i framkant av utvecklingen och implementeringen av nya teknologier:

1. Stärka det europeiska forsknings- och innovationsekosystemet gällande avancerade material.
  2. Snabba på införandet av avancerade material till marknaden. En del i detta är en gemensam digital infrastruktur för forskning och innovation om avancerade material.
  3. Ökade investeringar och ökad tillgång till finansiering. Genom Horisont Europa med målet om investeringar på 500 miljoner euro mellan 2025 och 2027, med hälften av dessa medel från privata källor.
  4. Främja produktionen av avancerade material. Exempelvis via standarder och genom att säkerställa att rätt kompetens finns på arbetsmarknaden.
  5. Etablera ett teknologiråd för att rådge medlemsländer och andra relevanta parter i styrningen av detta initiativ.

Kommissionen ser detta initiativ som en grund för att framöver ta ytterligare steg med målet att uppnå en gemensam europeisk strategi för avancerade material.

Läs mer i Kommissionens pressmeddelande via denna länk Länk till annan webbplats..