Skärpta regler för förpackningsavfall

För att göra användningen av förpackningar mer hållbar introduceras nya mål och krav i en översyn av direktivet om förpackningsavfall. Översynen innebär bland annat ett förbud mot vissa typer av plastförpackningar och stärkta möjligheter till återvinning.

2021 uppgick EU:s förpackningsavfall till 84 miljoner ton, en ökning från 66 miljoner ton 2009. Per person genererar varje europé ca 189 kg av förpackningsavfall varje år och den siffran bedöms öka till 209 kg till 2030. Som ett svar på detta har Europaparlamentet och Rådet enats om en översyn av direktivet om förpackningsavfall. Det nya direktivet ska inte bara leda till att användningen av förpackningar minskar, utan riktar även in sig på en mer hållbar användning av förpackningar där krav införs om att förpackningarna ska vara återvinningsbara. Åtgärder för att öka återvinningsgraden och förbättringar av insamling av återvinningsbart avfall behandlas också i direktivet. Utöver detta ska förekomsten av skadliga kemikalier i förpackningar minska.

I direktivet finns mål för att minska mängden förpackningar med 5 procent till 2030, 10 procent till 2035 och 15 procent till 2040. Extra fokus ligger på att minska mängderna plastförpackningar där vissa typer av plastförpackningar, så som för frukt och grönsaker eller för mat och dryck som serveras på en restaurang eller café, förbjuds från och med 1 januari 2030.

Möjligheten att återanvända förpackningar lyfts fram i direktivet där restauranger som erbjuder avhämtning av mat måste kunna erbjuda kunden att ta med sin egen förpackning. Samma princip gäller för drycker. Ambitionen är att 10 procent av mat och dryck ska kunna erbjudas i återanvändningsbara förpackningar 2030.

För att kunna göra alla förpackningar återanvändningsbara krävs att de uppfyller olika kriterier som ska tas fram via sekundär lagstiftning. Här ser lagstiftarna dock behovet att undanta vissa produkter så som exempelvis för vissa typer av trä, textil och keramik. Direktivet sätter även mål för insamlingen av förpackningar till återvinning. Ett av målen är att 90 procent av alla plast- och metallförpackningar ska samlas in genom pantsystem senast 2029.. Utöver detta sätts minimikrav på det återvunna innehållet i en plastförpackning, mål för hur mycket som ska återvinnas och krav på återvinningsbarhet.

Direktivet innehåller även ett förbud mot användningen av PFAS i förpackningar avsedda för mat.

Vad händer nu?

Överenskommelsen som nått mellan Europaparlamentet och Rådet måste nu formellt antas av båda institutioner innan den kan publiceras i EU:s officiella tidning. Därefter måste direktivet införlivas i nationell lag.

Läs mer om överenskommelsen i Europaparlamentets pressmeddelande via denna länk Länk till annan webbplats..