EU-kommissionen presenterar försvarsindustriell strategi för bättre beredskap

Som ett svar på de ökade behovet av försvarsindustriell beredskap efter Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina 2022 presenterade EU-kommissionen den 5 mars en försvarsindustriell strategi. Medlemsländerna ska enligt strategin investera mer, bättre, tillsammans och europeiskt.

Genom samverkan med olika parter så som medlemsländer, försvarsindustrin och akademin har EU-kommissionen tillsammans med den högste representanten för utrikesfrågor och säkerhetspolitik, Josep Borrell, presenterat en strategi som ska bidra till bättre skydd för unionens medborgare. I strategin presenteras både de utmaningar som försvarsindustrin står inför men också möjligheterna att utnyttja dess fulla potential. Strategin lägger fram fyra ord som kan sammanfatta hur EU:s medlemsländer ska stärka den försvarsindustriella beredskapen; medlemsländerna ska investera mer, bättre, tillsammans och europeiskt. Strategin har som mål att 40 procent av allt försvarsmaterial ska upphandlas kollektivt till 2030, att värdet av försvarshandel som sker inom unionen till 2030 ska motsvara 35 procent av värdet av EU:s försvarsindustriella marknad samt att 50 procent av medlemsländernas försvarsbudget ska spenderas inom EU till 2030 med en ökning till 60 procent till 2035. Detta är inte bindande krav för medlemsländerna.

För att hjälpa medlemsländerna att uppnå dessa målsättningar innehåller strategin ett antal åtgärder. Bland annat nya incitament för gemensamma upphandlingar, att den europeiska investeringsbanken ska se över sin lånepolicy samt ett ökat EU-samarbete med Ukraina och NATO.

Tillsammans med strategin presenterades även konkreta initiativ som ska bidra till målen: Det europeiska försvarsindustriprogrammet (EDIP) och ett ramverk av åtgärder för att säkerställa tillgången av försvarsmaterial. EDIP tar sikte på perioden 2025-2027 där 1,5 miljarder euro kommer användas för att stärka den europeiska försvarsindustrins konkurrenskraft. Detta kan bland annat ske genom att öka försvarsindustrins produktionsförmåga eller genom att möjliggöra industriell produktion av nya produkter från forskning och utveckling. EDIP riktar även in sig på regelverksförändringar som ska möjliggöra ökat samarbete inom försvarsmaterial. Som en ytterligare del av EDIP presenteras också ett system på EU nivå som ska säkerställa tillgången på försvarsmaterial och ett styrsystem där medlemsländerna är inblandade som skapar en enhetlighet i agerandet på försvarsindustriområdet inom unionen.

Läs mer om försvarsindustristrategin via denna länk Länk till annan webbplats. och om det europeiska försvarsindustriprogrammet via denna länk Länk till annan webbplats.. Ta även del av EU-kommissionens pressmeddelande via denna länk Länk till annan webbplats..