Sista sessionen för Europaparlamentet

Den 22-25 april genomfördes den sista plenarsessionen för Europaparlamentet under denna mandatperiod. Ett stort antal lagförslag röstades igenom.

Europaparlamentets ledamöter samlades i Strasbourg i under förra veckan för det sista tillfället att rösta om lagstiftning under den här mandatperioden. En mandatperiod som präglats både av covid-19 pandemin och Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina. Efter sessionen tar Europaparlamentets ordinarie verksamhet uppehåll med anledning av det stundande valet. Under dagarna i Strasbourg röstade europaparlamentarikerna om flera lagförslag som EU-kontoret tidigare skrivit om. Bland annat det europeiska hälsodataområdet, det transeuropeiska transportnätverket (TEN-T) och ett förbud mot produkter producerade med tvångsarbete.

Det europeiska hälsodataområdet

Med det euroepiska hälsodataområdet ska hälsodata enkelt kunna överföras mellan sjukvårdspersonal i olika medlemsländer för att möjliggöra vård över gränserna. Patienter ska också elektroniskt kunna ta del av sin hälsodata och i ett anonymiserat och pseudonymiserat format kommer hälsodata kunna användas i forskningssyfte.

Pressmeddelande om det europeiska hälsodataområdet (europarl.europa.eu). Länk till annan webbplats.

Nya regler för användningen av ämnen av mänskligt ursprung

Inom hälsoområdet har Europaparlamentet också röstat igenom nya regler för användningen av ämnen av mänskligt ursprung. Det kan röra sig om blod, vävnader och celler som används inom sjukvården. Dessa ämnen hjälper miljontals européer varje år med exempelvis blodtransfusioner eller stamcellstransplantationer enligt Europaparlamentet. Med de nya reglerna möjliggörs ersättning för donatorer och ställer krav att medlemsländerna upprättar nationella planer för att hantera bristsituationer av ämnen av mänskligt ursprung.

Revidering av regler för ämnen av mänskligt ursprung (europarl.europa.eu). Länk till annan webbplats.

Nya regler om tillbörlig aktsamhet

Under förra veckan godkände Europaparlamentet också nya regler om tillbörlig aktsamhet för företag. Dessa nya regler innebär att företag måste minska, upphöra eller förebygga sin negativa påverkan på människor och miljö. Det kan handla om exempelvis barnarbete eller föroreningar. Reglerna gäller i hela företagets värdekedjor och således inte bara inom den egna verksamheten. Om företaget bryter mot reglerna kan böter utfärdas på upp till fem procent av dess totala omsättning. Företagen blir också ersättningsskyldiga för eventuella skador som kan uppstå.

Grönt ljus för nya regler om tillbörlig aktsamhet (europarl.europa.eu). Länk till annan webbplats.

Förbud mot varor producerade med tvångsarbete

Varor som har producerats med hjälp av tvångsarbete ska förbjudas inom EU enligt det lagförslag som Europaparlamentet röstat igenom. Den nya förordningen innebär att de produkter som, efter undersökning av medlemsländerna eller EU-kommissionen, har producerats med hjälp av tvångsarbete förbjuds från att säljas i, importeras till eller exporteras från EU. Förbjudna produkter kan antingen komma att doneras, återvinnas eller förstöras.

Produkter producerade med tvångsarbete förbjuds från EU:s marknad (europarl.europa.eu). Länk till annan webbplats.

Det transeuropeiska transportnätverket (TEN-T)

Den uppdaterade planen för det transeuropeiska transportnätverken (TEN-T) godkändes av Europaparlamentet under onsdagen förra veckan. TEN-T förordningen etablerar ett nätverk av transportkorridorer som ska sammanlänka Europa och underlätta för gods- och persontransporter. Genom Östergötland går korridoren mellan Skandinavien och Medelhavet där bygget av Ostlänken från Järna till Linköping och den befintliga stambanan söderut från Linköping är en del av korridorens tåginfrastruktur. I Östergötland har även Linköping och Norrköping pekats ut som urbana noder där smidiga byten mellan olika transportslag ska möjliggöras. Norrköpings hamn är en utpekad hamn på det övergripande nätet.

Pressmeddelande om det transeuropeiska transportnätverket (europarl.europa.eu). Länk till annan webbplats.

Akten om nettonollindustrier

Europaparlamentet antog akten om nettonollindustrier med målet om att stärka den inomeuropeiska produktionen av teknologier som behövs för den gröna omställningen. Till 2030 ska 40 procent av EU:s behov av nettonollteknologier produceras i EU. De teknologier som berörs är bland annat förnybara teknologier, nukleära, kraftnät och energilagring. Med akten om nettonollindustrier vill lagstiftarna även snabba på tillståndsprocesser och skapa "Net-Zero Acceleration Valleys", det vill säga kluster av nettonollindustrier.

Pressmeddelande om akten om nettonollindustrier (europarl.europa.eu). Länk till annan webbplats.

Vad händer nu?

Efter att Europaparlamentet antaget ett lagförslag måste Rådet, där medlemsländerna finns representerade, anta samma lagtext innan filen kan publiceras i EU:s officiella tidning och träda i kraft.

Detta är bara ett axplock av alla lagstiftningsfiler Europaparlamentet röstade om i sin sista plenarsession för den här mandatperioden. En full förteckning av Europaparlamentets agenda den föregående veckan går att hitta på Europaparlamentets hemsida.

Veckoagenda 22-28 april (europarl.europa.eu). Länk till annan webbplats.