EU-kommissionen inleder konsultation för förbättrat distansarbete

Lagstiftning på EU-nivå ska i framtiden bättre behandla arbetsmiljön kopplat till distansarbete och rätten att inte vara uppkopplad. Därför lanserar EU-kommissionen en konsultation med arbetsmarknadens parter.

Efter covid-19 pandemin har andelen distansarbetare inom EU ökat från 11,1 procent 2019 till 20 procent 2022. Den stora ökningen av distansarbete medför att både dess möjligheter och utmaningar hamnar högre på agendan. Flexibiliteten lyfts av många som en fördel men på samma gång finns utmaningar i att säkerställa en god arbetsmiljö under distansarbete. Ett specifikt problem som uppstår är att gränsdragningen mellan arbete och privatliv suddas ut när det finns möjlighet att vara uppkopplad dygnet runt.

Sedan tidigare finns flera lagar på EU-nivå om arbetsförhållanden, så som direktivet om arbetstid, direktivet om balans mellan arbete och privatliv samt direktivet om transparanta och förutsägbara arbetsförhållanden. Men det finns inget som specifikt reglerar distansarbete och rätten att inte vara uppkopplad när arbetsdagen är slut. Därför lanserade EU-kommissionen, efter ett initiativ från Europaparlamentet och på förfrågan från arbetsmarknadens parter, den 30 april en konsultation med arbetsmarknadens parter för att få deras inspel gällande EU:s framtida agerande på området. Konsultationen är öppen till den 11 juni 2024.

Som ett komplement till konsultationen har EU-kommissionen genomfört en studie av de sociala, ekonomiska och legala trenderna och kontexterna kopplat till distansarbete och rätten att inte vara uppkopplad. Studien genomfördes i kontexten av digitalisering och framtiden för arbete i kölvattnet av covid-19 pandemin. Resultaten som framkom efter samtal med medlemsländernas förvaltningar, arbetare, arbetsgivare, experter och forskare kommer tillsammans med konsultationen utgöra underlag när EU-kommissionen tar fram sitt framtida agerande gällande distansarbete och rätten att inte vara uppkopplad.