Utlysning för urban innovation lanseras av EU-kommissionen

Hållbar utveckling i urbana miljöer med fokus på den gröna och digitala omställningen ska stöttas. EU-kommissionen lanserar utlysning värd 90 miljoner euro.

EU:s sammanhållningspolitik utgör en betydande del av EU:s budget och under den nuvarande programperioden som sträcker sig mellan 2021 och 2027 finns pengar avsatta för det Europeiska urbana initiativet (EUI). Målet med EUI är att stötta hållbar utveckling i urbana miljöer genom att möjliggöra för städer att testa innovativa lösningar på urbana utmaningar. De lösningar som testas ska även vara möjliga att implementera för andra städer i EU. I den tredje utlysningen under den innevarande programperioden läggs fokus på den dubbla omställningen, det vill säga den gröna och den digitala.

Både den gröna och digitala omställningen har genomsyrat mycket av EU-kommissionens policyförslag under mandatperioden och märks av även i denna utlysning. För att kunna delta i den tredje utlysningen måste projektet rymmas inom något av EU-kommissionens två fokusområden; energiomställning och teknologi i städer. Energiomställningen syftar till att utforska lösningar för rena och säkra lokala energisystem till överkomliga priser. Teknologi i städer syftar till att utforska framväxande teknologier och digitala lösningar för att förbättra offentliga tjänster, den lokala administrationen, livskvaliteten, medborgarnas delaktighet samt för att säkerställa att städer är trygga, säkra och tillgängliga för alla.

Den totala budgeten för den tredje utlysningen ligger på 90 miljoner euro där den Europeiska regionala utvecklingsfonden (Eruf) står för 80 procent av projektets kostnad. Varje projekt kan maximalt tilldelas 5 miljoner euro. En del av finansieringen dedikeras till att föra över kunskap om det testade projektet till andra europeiska städer. 20 procent av finansieringen täcks av lokala myndigheter och/eller projektpartners. Sista ansökningsdag är 14 oktober 2024.