Nya rekommendationer för att öka mängden förnybar energi

EU-kommissionen vill öka mängden förnybar energi. Därför presenteras nya rekommendationer och vägledningar om tillståndsprocesser och auktioner.

Den europeiska energimarknaden påverkades kraftigt av den ryska fullskaliga invasionen av Ukraina i februari 2022. Som ett svar på de utmaningar energimarknaden stod inför lanserade EU-kommissionen i maj 2022 REPowerEU-planen som syftade till att spara energi, producera mer grön energi och diversifiera energileveranserna. Nu två år senare presenterar EU-kommissionen rekommendationer och vägledningar till medlemsländerna för att öka mängden förnybar energi. Utöver ett minskat beroende av ryska bränsleimporter bidrar förnybar energi till att uppnå målet om klimatneutralitet till 2050 som fastslås i den Europeiska klimatlagen. De nya rekommendationerna och vägledningarna, som riktar sig till medlemsstaterna, handlar om att förenkla tillståndsprocesser och förbättra auktioner av förnybar energi.

I vägledningen kopplat till förenklade och snabbare tillståndsprocesser framhävs goda exempel som lyfter vikten av digitalisering och deltagande av lokalsamhället, mänskliga resurser och kompetens samt hur valet av etableringsplats bäst hanteras och skapandet av nätverk. Ett annat sätt att snabba på tillståndsprocessen är genom att utse förnybara accelerationsområden, vilka behandlas i direktivet om förnybar energi och som EU-kommissionen nu lämnat vägledning kring. I dessa accelerationsområden ska de miljömässiga konsekvenserna av en etablering vara låga vilket möjliggör snabbspår i tillståndsprocessen. En förutsättning för att kunna etablera dessa förnybara accelerationsområden är tillgången till digitala verktyg och data för att bland annat kunna planera etableringsområdet och bedöma dess möjliga miljöpåverkan.

Den andra delen av rekommendationer och vägledningar handlar om auktioner av förnybar energi. Det vill säga auktioner där stater tar in anbud för byggnation av förnybar energi. Istället för att endast fokusera på pris hjälper rekommendationerna och vägledningen medlemsländerna att ta hänsyn till andra kriterier, så som kvalitet, motståndskraft och miljömässig hållbarhet. Dessa nya kriterier kan stärka den europeiska produktionen av nettonollteknologi i linje med akten om nettonollindustri. EU-kontoret har tidigare skrivit om akten om nettonollindustri, länk finns längst ner i denna artikel.

Utöver rekommendationerna och vägledningen har EU-kommissionen lanserat en onlineplattform där medlemsländer kan publicera sina auktionsscheman. Informationen om auktionsscheman ska innehålla tid och frekvens av auktionerna, den auktionerade kapaciteten, budget och vilka teknologier som kan delta. Genom att lansera plattformen kommer företag kunna ta del av information om alla auktioner i EU på ett ställe.