EU-kommissionen öppnar AI-kontor

Utveckling av AI i Europa ska främjas och den nya AI-akten implementeras. EU-kommissionen har därför etablerat ett AI-kontor.

Utvecklingen av artificiell intelligens (AI) går snabbt och i slutet av juli beräknas EU:s förordning med harmoniserade regler för AI att träda i kraft. Den nya AI-akten är världens första omfattande AI-lagstiftning. Men syftet med AI-akten är inte bara att reglera AI utan också att stötta utvecklingen av trovärdig AI och gynna små och medelstora företag. EU-kommissionens AI-kontor är en del av ett paket av åtgärder som lanserades i januari, och som EU-kontoret tidigare skrivit om, med fokus på att stötta nystartade samt små och medelstora företag verksamma i AI-sektorn i Europa. Utöver den stöttande verksamheten kommer AI-kontoret också arbeta med implementeringen av AI-akten. Den 29 maj släppte EU-kommissionen mer information om AI-kontorets utformning.

AI-kontoret etableras som en del av EU-kommissionen och kommer anställa mer än 140 medarbetare inom en rad yrkeskategorier. Kontoret består av följande fem enheter:

• Enheten för reglering och efterlevnad, vars syfte är att säkerställa så AI-akten implementeras och efterlevs på ett enhetligt sätt inom unionen.
  • Enheten för AI-säkerhet har som uppgift att identifiera systematiska risker med AI-modeller för allmänna ändamål.
  • Enheten för utmärkthet i AI och robotik kommer stötta och finansiera forskning och utveckling.
  • Enheten för AI för samhällsnytta arbetar exempelvis med vädermodeller, cancerdiagnostik och digitala tvillingar.
  • Enheten för AI-innovation och policykoordinering arbetar bland annat med EU:s AI-strategi, att stimulera upptaget av AI genom de europiska digitala innovationshubbarna och etableringen av AI-fabriker samt att möjliggöra innovativa ekosystem genom att stötta regulatoriska sandlådor och verkliga tester.

När det kommer till implementeringen av AI-akten ska AI-kontoret säkerställa enhetlig implementering genom samarbete med medlemsländerna och experter. AI-kontoret kommer även själv kontrollera efterlevnaden av regler kopplat till AI-modeller för allmänna ändamål.

Samarbete med olika konstellationer av intressenter så som medlemsländer, experter, AI-utvecklare, industrin och forskningen återfinns i flera av AI-kontorets uppgifter för att tillsammans bland annat ta fram en uppförandekod eller agera i rådgivande syfte. I AI-kontorets arbetsuppgifter finns att främja ett innovativt ekosystem inom EU för trovärdig AI. Något som sker via rådgivning och de uppgifter enheten för AI-innovation och policy koordinering har. Exempelvis regulatoriska sandlådor, de europiska digitala innovationshubbarna och AI-fabriker. Forskning och innovation ska stöttas och genom exempelvis GenAI4EU initiativet ska europeiskt utvecklad AI med hjälp av EU superdatorer leda till ökade investeringar. AI-kontoret ska även ta en ledande roll internationell för att främja det europeiska synsättet på AI.

Vad händer nu?

Under de närmsta månaderna arbetar AI-kontoret med riktlinjer för AI-systemdefinitionen och förbuden vilka ska vara klara sex månader efter att AI-akten börjat gälla. AI-kontoret ska också koordinera arbetet med en uppförandekod gällande åtaganden beträffande AI-modeller för allmänna ändamål. Denna ska vara på plats nio månader efter AI-akten träder i kraft.