EU-kommissionen godkänner svenskt statsstöd för koldioxidavskiljning och lagring

För att nå klimatmålen till 2050 vill EU-kommissionen satsa på koldioxidavskiljning och lagring (CCS). Sverige får nu stödja CCS-projekt med 36 miljarder kronor.

Till 2050 ska EU som helhet nå klimatneutralitet och på vägen finns ett delmål med en minskning på 55 procent till 2030. Under våren föreslog EU-kommissionen att delmålet till 2040 ska sättas till en 90 procentig utsläppsminskning, något EU-kontoret tidigare skrivit om. För att nå både det föreslagna målet till 2040 och det fastslagna målet till 2050 har EU-kommissionen identifierat behovet av koldioxidavskiljning och lagring (CCS). I ljuset av detta har EU-kommissionen den 2 juli godkänt att Sverige ger 36 miljarder kronor i statsstöd till koldioxidavskiljning och lagring av biogen koldioxid.

Genom att satsa på koldioxidavskiljning och lagring förväntas stödet ge investerare ett ökat förtroende för CCS-teknik och minska de framtida kostnaderna vilket på så sätt bedöms snabba på utbyggnaden av CCS-värdekedjor i EU. Avtalen för statsstödet kommer fördelas genom så kallad omvänd auktion, vilket innebär att intresserade aktörer får lämna anbud på hur mycket koldioxid de kan avskilja och lagra samt till vilket pris. De som kan genomföra koldioxidavskiljning och lagring till lägst pris tilldelas stödet. För att kunna delta i auktionen måste aktören ha en verksamhet i Sverige som släpper ut koldioxid och genomföra ett CCS-projekt som fångar och lagrar minst 50 000 ton av biogen koldioxid per år.

Vinnaren av auktionen kommer tilldelas stöd per ton av biogen koldioxid som permanent förvaras under ett kontrakt på 15 år. Stödet har en total budget på 36 miljarder kronor som kan användas till investerings- och driftskostnader i hela bio-CCS-kedjan, allt från avskiljning till transport och lagring. Den första auktionen planeras att äga rum i år. Energimyndigheten kommer vara auktionsförrättare.