Sveriges position om det nya ramprogrammet för forskning och innovation har presenterats

Ett nytt ramprogram för forskning och innovation, FP10, utarbetas av EU-kommissionen. Nu har Sveriges regering antagit sin position.

Genom det nuvarande ramprogrammet för forsknings och innovation, Horisont Europa, finansierar EU forskning och innovation i medlems- och partnerländer, som Norge och Ukraina. Ramprogrammet följer EU:s långtidsbudget som sträcker sig till och med år 2027. Arbetet med den nya långtidsbudgeten och nästa ramprogram intensifieras under de kommande åren och den 1 augusti presenterade regeringskansliet Sveriges positionspapper om det kommande ramprogrammet för forskning och innovation, FP10. Positionspapperet redogör för de aspekter som från ett svenskt perspektiv bör värnas från nuvarande ramprogram och de utvecklingsmöjligheter som finn till kommande programperiod. Nästa långtidsbudget och således programperiod sträcker sig mellan 2028-2035.

En av punkterna som tas upp i den svenska positionen är att excellens ska vara huvudkriteriet för bedömning av projekt. Regeringen lyfter hur excellens bidrar till att stärka Europas konkurrenskraft, ett område som fått stort utrymme i den samtida europeiska politiska debatten. En stärkt europeisk konkurrenskraft bidrar också till en öppen strategisk autonomi vilket lyfts fram i det svenska positionspapperet.

Regeringen vill även att så kallade missions, eller EU-uppdrag, ska utvärderas. Det ska finnas mätbara mål för missions och en förbättrad koppling till andra instrument inom ramprogrammet. Annars bör det övervägas om missions ska tas bort från programmet.

I det svenska positionspapperet tas det också upp att ramprogrammet bör finansiera både grund- och utmaningsdriven forskning och innovation samt möjliggöra landsöverskridande och tvärdisciplinär forskning. Det efterfrågas större förutsägbarhet i beslutsprocesser och budget samt att den strategiska planeringen sätter långsiktiga mål. Ramprogrammet bör också innehålla mekanismer som gör att forskningen och innovationen i större utsträckning blir lättillgänglig och kommer till nytta för andra forskare, företag och samhället.

Sveriges regering önskar även att rymdfrågor får större utrymme samt att deltagande i programmet för länder utanför EU underlättas. Avslutningsvis efterfrågas en generell förenkling av administrativa krav i ansöknings- och rapporteringsprocessen.