EU-kommissionen presenterar investeringsriktlinjer för New European Bauhaus

EU-kommissionen vill öka det vackra, inkluderande och hållbara byggandet. Därför lanseras nya riktlinjer för att främja investeringar i projekt som går i linje med New European Bauhaus värderingar.

New European Bauhaus (NEB) är ett initiativ från EU-kommissionen som spänner över olika kompetensområden för att fastigheter, allmänna utrymmen och hela kvarter ska byggs på ett vackert, inkluderande och hållbart sätt. NEB tillhandahåller både finansiering och stöd till projekt som tar en helhetssyn på den byggda miljön i enlighet med NEB-värderingarna. Den 29 juli presenterade EU-kommissionen nya investeringsriktlinjer för att främja offentliga och privata investeringar i projekt som följer NEB-värderingarna.

Investeringsriktlinjerna innehåller generella råd och konkreta rekommendationer och riktar sig framförallt till investerare men även andra intressenter som vill förstå hur deras projekt kan inkludera värderingarna som NEB grundar sig på. De generella råden är till för att öka förståelsen för NEB och hur NEB kopplas till olika aspekter och stadier av investeringar och projektutveckling. Investeringsrekommendationerna fungerar som hjälp för att skapa projekt som följer NEB-värderingarna och berör områden som planerings- och designlösningar, teknologiska lösningar, metoder för offentligt engagemang och alternativa genomförandemetoder.

Med riktlinjerna kan investerare, enligt EU-kommissionen, bättre förstå vilka kvalitativa fördelar projekt genomförda i enlighet med NEB:s värderingar för med sig och minska kostnaderna.