Nytt SUMP-referensmaterial för minskning av koldioxidutsläpp i urban mobilitet

Växthusgasutsläppen från mobilitetssektorn har i motsats mot många andra sektorer ökat sedan 1990. För att komma till bukt med detta har EU-kommissionen uppdaterat sitt referensmaterial för städers mobilitetsplaner.

Transportsektorn står idag för 24 procent av de totala växthusgasutsläppen i EU och för urban mobilitet är siffran mellan 25 och 40 procent av de totala urbana utsläppen. EU:s klimatlag slår fast att unionen ska nå klimatneutralitet till 2050 med ett delmål om 55 procents minskning till 2030. För att uppnå målen menar EU-kommissionen att utsläppen från den urbana transportsektorn måste minska. I den reviderade förordningen om ett transeuropeiskt transportnätverk (TEN-T), som EU-kontoret tidigare skrivit om, har EU-kommissionen utnämnt 431 urbana knutpunkter där byten mellan olika transportslag ska vara möjliga. Två av dessa knutpunkter ligger i Östergötland, Linköping och Norrköping. Varje urban knutpunkt måste ta fram en hållbar mobilitetsplan (SUMP) senast 2027. En SUMP berör utmaningar rörande urban mobilitet, däribland dess påverkan på klimatförändringarna. Nu har EU-kommissionen uppdaterat sitt referensmaterial för SUMPar gällande minskning av koldioxidutsläpp i urban mobilitet.

Målet med dokumentet är att stötta mobilitetsplanerare och beslutsfattare i sitt arbete att få SUMPen att överensstämma med klimatmålen. Bland annat innehåller referensmaterialet kombinationer av åtgärder som har dokumenterat god effekt på minskningen av koldioxidutsläpp samt beräkningsmetoder för att utvärdera SUMPens påverkan på minskningen av växthusgasutsläpp.

Dokumentet använder sig av ”Avoid-Shift-Improve” (undvik-förflytta-förbättra) förhållningssättet där målet är att förändra konsumentens beteende. Utsläppen ska undvikas genom effektiv markanvändning vilket minskar antalet resor som behöver genomföras och gör att resenärer byter från bil till kollektivtrafik. En förflyttning till transporter med låga utsläpp bör främjas. Detta föreslås göras både genom åtgärder som gynnar aktiv mobilitet och kollektivtrafik, så som tätare turer och lägre priser, samt genom att minska bekvämligheten i att ta egen bil, exempelvis genom försämrade parkeringsmöjligheter. Förbättringen är bytet till fordon med låga utsläpp. Det är också viktigt att utvärdera åtgärderna som vidtas. Om en åtgärd slår fel kan justeringar behövas för att nå klimatmålen.

Även referensmaterial för andra SUMP-områden genomgår en översyn.