EU-kommissionen presenterar förslag till 2025 års fiskekvoter för Östersjön

Fiskbestånden i Östersjön ska hållas på långsiktigt hållbara nivå enligt EU:s fiskeripolitik. I EU-kommissionens förslag för 2025 behålls och anpassas fiskekvoterna för olika arter.

EU-kommissionen och medlemsländerna i Rådet ser varje år över och uppdaterar fiskekvoterna i Östersjön. Rekommendationerna från EU-kommissionen, som presenterades den 26 augusti, baseras på forskning från det Internationella Havsforskningsrådet (ICES) och följer den fleråriga planen för förvaltning av fiskbestånden i Östersjön. Målet för EU:s fiskeripolitik är att nå ett hållbart fiskande enligt principen om maximal hållbar avkastning (MSY), det vill säga den maximala fångsten som kan tas upp årligen utan att beståndet minskar. Det innebär att för bestånd i dåligt skick måste fiskekvoterna vara mindre för att tillåta att beståndet återhämtar sig.

För torsk i områdena utanför den östgötska kusten bedömer EU-kommissionen att tillståndet fortfarande är dåligt och rekommenderar att de åtgärder som redan finns på plats fortsätter samt att gränserna för bifångst anpassas till de faktiska behoven. Kvoterna för fångst av rödspätta hålls under det maximala uttaget för att skydda torsken, som är en oundviklig bifångst vid fiske av rödspätta.

Sillbeståndet i centrala östersjön har återhämtat sig till över miniminivå och EU-kommissionen föreslår därför att fiskekvoten dubblas. Detta är dock under den maximala nivå som hade varit möjlig. För skarpsill är fortplantningsnivåerna låga och EU-kommissionen föreslår därför att fiskekvoterna minskar med 42 procent för att undvika att beståndet hamnar under minimigränsen.

EU:s medlemsländer kommer under ett möte i Rådet den 21-22 oktober diskutera EU-kommissionens förslag. Ändringar kan göras av medlemsländerna innan kvoterna antas.