Europeiska revisionsrätten har granskat faciliteten för återhämtning och resiliens

Facilitetens syfte är att underlätta den ekonomiska och sociala återhämtningen efter Covid-19-pandemin. Enligt den Europeiska revisionsrätten riskerar planerade åtaganden att inte hinna slutföras i tid.

Covid-19-pandemin och de ekonomiska effekterna den hade på ekonomin föranledde att faciliteten för återhämtning och resiliens (RRF) skapades. Totalt har faciliteten, som pågår till augusti 2026, en budget på 724 miljarder euro, i dagens priser, bestående av lån och bidrag som ska fokusera på ekonomi, sociala frågor, den gröna och digitala omställningen samt jobb och tillväxt. Faciliteten administreras av EU-kommissionen och finansieringen tas emot på nationell nivå. I Östergötland går finansieringen bland annat till bredbandsutbyggnad på landsbygden och till fler yrkesutbildningsplatser för vuxna i Motala. I dagsläget har Sverige inte lämnat in betalningsansökan för dessa utgifter till EU-kommissionen. Den Europeiska revisionsrätten har genomfört en granskning av faciliteten för återhämtning och resiliens som publicerades den 2 september.

Granskningen visar att takten i vilken medlemsländerna hämtat hem finansiering har varit långsam. I slutet av 2023 hade endast 213 miljarder euro betalats ut från EU-kommissionen. Anledningen till förseningen ligger hos medlemsländerna men varierar beroende på medlemsland. Det kan bland annat röra sig om yttre omständigheter, så som inflation, att länderna underskattar tiden det tar att genomföra åtgärder, osäkerhet kring specifika regler för hur faciliteten ska genomföras och brister i medlemsländernas administrativa kapacitet. Åtgärder har vidtagits för att minska förseningarna men det anses i dagsläget för tidigt att utvärdera dess effekter. Europeiska revisionsrätten konstaterar också att hälften av medlen som betalats ut till medlemsländerna inte nått slutmottagaren. Här saknas dock data för alla medlemsländer och definitionen av ”slutmottagare” lämnar utrymme för tolkning enligt Europeiska revisionsrätten.

Vidare visar revisionen på en risk att alla planerade åtaganden inte kommer hinna slutföras i tid. Endast 30 procent av målen och milstolparna har uppnåtts. Även om utbetalningarna från EU-kommissionen går framåt finns risken att medlemsländerna inte hinner nyttja medlen innan faciliteten avslutas i augusti 2026. Det framgår också i granskningen att utbetalningar sker som inte motsvarar kvantiteten och vikten av olika mål och milstolpar. Detta kan leda till att utbetalningar av medel sker utan att medlemsländerna uppfyllt sina åtaganden. Avslutningsvis presenterar revisonen fyra rekommendationer till EU-kommissionen:

• Se till att definitionen av ”slutmottagare” tillämpas enhetligt
  • Ge medlemsländerna ytterligare vägledning och stöd
  • Övervaka och minska risken för att åtgärder inte slutförs och de ekonomiska konsekvenserna ifall så vore fallet
  • Stärk utformningen, gällande nyttjandet, av framtida instrument som baseras på finansiering som inte är kopplad till kostnader