Utlysning för nyskapande lösningar på urbana utmaningar

Testa nyskapande lösningar på urbana utmaningar. Det europeiska urbana initiativet lanserar utlysning inom energiomställning och teknik i städer.

Det europeiska urbana initiativet stöttar urbana områden genom det som kallas innovative actions. Med hjälp av innovative actions-projekt kan lokala myndigheter i städer testa nyskapande lösningar på urbana utmaningar. Just nu pågår en utlysning för innovativa lösningar (innovative actions) som riktar sig till projekt med fokus på energiomställning och teknik i städer.

Inom området energiomställning kan projekten bland annat handla om minskad energiefterfrågan i städer genom ombyggnationer av byggnader eller genom kollektivtrafiklösningar och mikromobilitet. Det kan också handla om diversifiering av lokala energikällor, utbyggnad av smarta och integrerade lokala energisystem eller arbete med att skapa jobb och kompetensförsörjning.

För teknik i städer kan projekten syfta till att underlätta tillgången till offentliga tjänster och på andra sätt arbeta med offentliga tekniklösningar. Men projekten kan också bland annat handla om att samla in och använda data, lösningar där teknik används för att planera markanvändningen samt olika sätt som teknik kan förenkla och förbättra urbana områden för personer med funktionsnedsättningar. Det går även att genomföra projekt där teknik används för att skapa motståndskraftiga och säkra städer. Projekt för motståndskraftiga och säkra städer kan fokusera på att förebygga och begränsa naturkatastrofer och katastrofer orsakade av människor i stadsområden, säkerställa livsmedelstrygghet och cybersäkerhet.

Utlysningen är öppen till den 14 oktober med en budget på 90 miljoner euro från den regionala utvecklingsfonden (Eruf). Varje projekt kan maximalt tilldelas 5 miljoner och pågå under maximalt 3,5 år. Utlysningen vänder sig till lokala myndigheter i städer med minst 50 000 invånare.