Rapport om framtiden för det europeiska jordbruket

I en tid av omfattande debatt om EU:s jordbrukspolitik har en ny rapport om framtiden för det europeiska jordbruket presenterats. Rapporten innehåller rekommendationer till von der Leyens kommande vision för jordbruk och livsmedel.

I de politiska riktlinjerna Ursula von der Leyen presenterade inför sitt återval som ordförande för EU-kommissionen i juli 2024 lovade von der Leyen att inom de första 100 dagarna presentera en vision för jordbruk och livsmedel. Visionen ska bemöta hur långsiktig konkurrenskraft och hållbarhet säkerställs inom jordbrukssektorn. Sedan januari 2024 har intressenter kopplade till den europeiska jordbrukssektorn träffats i olika arbetsgrupper för att utarbeta en rapport vars rekommendationer ska vägleda visionen. Den 4 september presenterades rapporten.

I rapporten finns rekommendationer kopplade till fem olika pelare. Dessa pelare är:

• Arbeta tillsammans för en hållbar, motståndskraftig och konkurrenskraftig framtid. Här ingår att den gemensamma jordbrukspolitiken (CAP) måste anpassas till mer hållbara och konkurrenskraftiga livsmedelssystem samt behovet av att stötta bönders position i värdekedjan.
  • Göra framsteg mot hållbara jordbrukssystem. Inom denna pelare finns rekommendationer som syftar till att stötta ett hållbart jordbruk, vikten av god djurhållning och främjandet av hållbara val och en balanserad kost bland konsumenter.
  • Främja transformativ motståndskraft. Denna del handlar om att stärka risk- och krishantering bland annat kopplat till klimatförändringar och geopolitiska spänningar. Rapporten riktar även fokus på bevarandet av jordbruksmark, stärkt vattenresiliens och innovativ växtförädling.
  • Bygga en attraktiv och mångsidig sektor. Rapporten fokuserar på generationsväxling, jämlikhet mellan könen och landsbygdsutveckling.
  • Bättre tillgång till och kunskap om innovation. Den sista pelaren innehåller rekommendationer om att förbättra tillgången till kompetensutveckling och att digitalisering är en möjlighet inom jordbrukssektorn.

Rapporten pekar på vikten av livsmedelsproduktion och jordbruk för det europeiska samhället och dess säkerhet. Även potentialen i att ekonomisk, miljömässig och social hållbarhet stärker varandra tas upp. Rapporten för också fram att en ny plattform bör etableras för att samla intressenter från jordbrukssektorn. Plattformens uppdrag skulle vara att fortsätta arbetet med strategier som gör jordbrukssektorn mer hållbar och motståndskraftig. EU-kommissionen kommer bedöma om den nya plattformen ska inrättas.