Rapport föreslår ökad klimatresiliens för att minska försäkringsutbetalningsunderskottet

Effekterna av klimatförändringarna påverkar samhället och ekonomin. En ny rapport behandlar hur försäkringsutbetalningsunderskottet kan minska om samhällen byggs motståndskraftigare.

Globalt var 2023 det varmaste året som någonsin uppmäts. Extremväder så som torka och översvämningar blir allt vanligare och dessa har en tydlig påverkan på människor, företag, infrastruktur och ekonomi. Europa är den kontinent som värms upp snabbast. Sedan 80-talet sker uppvärmningen i Europa nästan dubbelt så snabbt som världsgenomsnittet. EU-kommissionen har tillsatt en grupp av intressenter som diskuterat sätt att minska gapet mellan kostnaderna för skador orsakade av extremväder och andra klimatrelaterade risker och den ersättning som betalas ut via försäkringar, samt sätt att göra samhällen och ekonomier mer motståndskraftiga mot klimatförändringarnas effekter. Gruppens slutgiltiga rapport presenterades i juli och ger förslag på åtgärder och visar goda exempel på hur samhällen kan byggas klimatresilient och hur försäkringsutbetalningsunderskottet kan minska.

En minskning av försäkringsutbetalningsunderskottet kan uppnås genom att öka riskmedvetenheten, förberedelsen och genom förebyggande insatser enligt rapporten. Författarna konstaterar att det finns en låg riskmedvetenhet för effekter av ett förändrat klimat på fastigheter och andra tillgångar, vilket drivs på av en otillräcklig tillgång till information om risker och hur risker ska förebyggas. En låg medvetenhet leder till ökat försäkringsutbetalningsunderskott men med hjälp av lättillgängliga åtgärder som informerar både om risker och sätt att minska riskerna kan både medvetenheten öka och det förebyggande arbetet stärkas.

Åtgärderna som rapporten föreslår kan införas av olika aktörer, däribland offentliga myndigheter, konsumenter och försäkringsbranschen. Åtgärderna som riktar sig till offentliga myndigheter berör områden så som att utveckla skräddarsydda tillvägagångssätt för att öka motståndskraften, kontinuerligt se över och uppdatera kartor över riskområden, integrera informationen om riskområden i planerings- och tillståndsprocesser, öka allmänhetens kunskap och främja beteendeförändringar kopplat till klimatrelaterade risker samt jobba med koordineringen av olika räddningstjänstinsatser.

Vad händer nu?

Att bygga upp en motståndskraft mot effekterna av klimatförändringarna är viktigt för en konkurrenskraftig ekonomi och välmående samhälle menar EU-kommissionen som anser att rapporter ger en god överblick över vilka åtgärder olika aktörer kan vidta. EU-kommissionen kommer under den kommande mandatperioden ta med sid de åtgärder rapporten föreslår och överväga hur de potentiellt kan användas.