Von der Leyen presenterar den nya EU-kommissionen

Efter valet till Europaparlamentet ska en ny EU-kommission ta vid. EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen presenterade vilka områden de nya kommissionärerna ska arbeta med.

I samband med Europaparlamentets plenarsession i Strasbourg presenterade EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen vilka portföljer, eller sakområden, de nya kommissionärerna föreslås ansvara för under den kommande mandatperioden. Vägen fram till den nya kommissionen har varit snårig. Von der Leyen efterfrågade att varje medlemsland skulle föreslå en man och en kvinna som kommissionär för att få en könsbalanserad kommission. Denna uppmaning följdes inte av medlemsländerna som nästan uteslutande nominerade en kandidat och en stor majoritet av dessa var män. Under de senaste veckorna har von der Leyen förmått flera länder att ändra sin nominering för att slutligen få en kommission som består av 40 procent kvinnor.

Kommissionen består av fem exekutiva viceordförande var uppdrag är att samordna arbetet och ta ett helhetsgrepp över vissa områden. Utöver dessa består kommissionen av 20 kommissionärer samt Kaja Kallas som är hög representant för utrikes och säkerhetspolitik samt kommissionsordföranden själv, Ursula von der Leyen. Sveriges nominering, Jessika Roswall, tilldelades portföljen för miljö, vattenresiliens och konkurrenskraftig cirkulär ekonomi. Von der Leyen tryckte i sitt nomineringstal på vattenresiliens som en tydlig prioritering för de kommande åren. Roswalls portfölj ska inte förväxlas med nederländske Wopke Hoekstras vars portfölj består av frågor kopplat till klimat, nettonoll och ren tillväxt.

Teresa Ribera blir exekutiv viceordförande för en ren, rättvis och konkurrenskraftig omställning. En tung portfölj givet det fokus som finns på konkurrenskraft och de åtgärder för att stärka den europeiska konkurrenskraften som väntas under nästa mandatperiod. Arbetet med den gröna omställningen pågår och EU:s institutioner kommer under nästa mandatperiod anta ett nytt utsläppsminskningsmål för 2040 samtidigt som implementeringen av åtgärder för att nå 2030 målet fortsätter. Denna exekutiva viceordförandeportfölj har en tydlig koppling till Jessika Roswalls portfölj.

Sammanhållningspolitiken, också kallad EU:s regionalpolitik, är viktig för Region Östergötland och på posten som exekutiv viceordförande för sammanhållning och reformer hittar vi Italiens Raffael Fitto. Övriga exekutiva viceordförande är Henna Virkkunen från Finland ansvarig för tekniksuveränitet, säkerhet och demokrati, Stéphane Séjourné från Frankrike med ansvar för välstånd och industristrategi samt Rumäniens Roxana Mînzatu som tilldels det exekutiva viceordförandeskapet för människor, kompetens (skills) och beredskap.

Andra intressanta nomineringar är Ungerns Olivér Várhelyi vars portfölj består av hälsa och djurens välfärd, Dan Jørgensen från Danmark med fokus på energi och bostäder, nystartade företag och forskning och innovation tilldelas Ekaterina Zaharieva från Bulgarien och greken Apostolos Tzitzikostas kommer ta hand om hållbara transporter och turism.

Vad händer nu?

Europaparlamentet kommer genomföra utfrågningar av samtliga föreslagna kommissionärer under hösten. För att en ny EU-kommission ska kunna tillträda måste Europaparlamentet godkänna kommissionärskollegiet som helhet. Oftast brukar Europaparlamentet kräva att en eller två av de nominerade kommissionärerna byts ut för att ge sitt godkännande. Om allt följer samma tidsplan som för fem år sedan kan vi räkna med att den nya EU-kommissionen tillträder i december.