EU-kommissionen föreslår nya rekommendationer om rökfria miljöer

EU-kommissionen vill skydda medborgare från de negativa hälsoeffekterna av passiv rökning. Nu presenteras uppdaterade rekommendationer om rökfria miljöer.

I den europeiska cancerplanen, en del av den europeiska hälsounionen, är ett av målen att uppnå en tobaksfri generation till 2040 där mindre än 5 procent av befolkningen i EU använder tobak, jämfört med 25 procent år 2021. Enligt EU-kommissionen går mer än en fjärdedel av de cancerrelaterade dödsfallen att koppla till rökning. Den 17 september presenterade EU-kommissionen nya rekommendationer för att skapa fler rökfria miljöer med ett särskilt fokus på nya produkter som uppvärmd tobak och elektroniska cigaretter.

Uppdateringen av rekommendationerna om rökfria miljöer syftar till att skydda människor från passiv rökning och aerosoler. EU-kommissionen föreslår att genom att utöka rökfria miljöer till exempelvis lekplatser, nöjesparker, sjukhusområden, skolor, offentliga byggnader och kollektivtrafiken kan framför allt unga människor och barn skyddas bättre. I Sverige är flera av dessa platser redan i dagsläget rökfria.

Nya produkter, så som uppvärmda tobaksprodukter och elektroniska cigaretter, vilka tagit en allt större marknadsandel, har en dokumenterad negativ effekt på de som utsätts för passiv rökning enligt EU-kommissionen. Därför rekommenderas att de rökfria miljöerna även omfattar dessa nya produkter. EU-kommissionen kommer tillhandahålla ett stöd på 16 miljoner euro från programmet EU för hälsa som ska stötta medlemsländerna med att införa de rekommenderade åtgärderna. 80 miljoner euro finns även tillgängligt från programmet Horisont Europa för att finansiera forskning om tobak- och nikotinkontroll samt beroendeförebyggande arbete. Utöver detta kommer EU-kommissionen ta fram en verktygslåda med förebyggande åtgärder samt uppmuntra medlemsländerna att utbyta erfarenheter från nationella program och strategier.

Vad händer nu?

EU-kommissionens förslag är en uppdatering av Rådets rekommendationer vilka behöver antas av medlemsländerna för att gälla. Eftersom hälsofrågor är en nationell kompetens är dessa rekommendationer, oavsett beslut i Rådet, inte bindande och det står medlemsländerna fritt att implementera de rekommenderade åtgärderna.

EU-kommissionen genomför även en utvärdering av direktivet om tobaksprodukter, direktivet om tobaksreklam och annan tobaksrelaterad lagstiftning. Beroende på utvärderingens resultat kan en revidering av dessa direktiv bli aktuell.