Integrering av urbana knutpunkter i det transeuropeiska transportnätverket

Urbana knutpunkter längs det transeuropeiska transportnätverket ska möjliggöra byten mellan olika transportslag. Experter från det Europeiska universitetsinstitutet har tagit fram en process på fyra steg för att integrera de urbana knutpunkterna i transportnätverken.

Under våren klubbades den reviderade versionen av förordningen om ett transeuropeiskt transportnätverk (TEN-T) igenom. Förordningen innehåller ett antal så kallade transportkorridorer som ska binda samman EU med högkvalitativa multimodala transportlösningar. Det rör sig bland annat om vägar, järnvägar och vattenburna transporter. Nätverket består också av ett antal så kallade urbana knutpunkter där byten mellan transportslag ska vara möjligt. Genom Östergötland går transportkorridoren som förbinder Skandinavien med Medelhavet (ScanMed). Både Linköping och Norrköping är identifierade som urbana knutpunkter och även Norrköpings hamn pekas ut i förordningen. Europeiska universitetsinstitutet (EUI) har publicerat ett policy brief där de analyserar hur de urbana knutpunkternas ska integreras i den europeiska transportinfrastrukturen.

Olika urbana knutpunkter har olika förutsättningar, bland annat vad gäller storlek, existerande infrastruktur, erfarenhet och finansiering. Därför krävs en process som tar hänsyn till de olika förutsättningarna men med tydliga mål, kriterier och incitament. Experterna på EUI har tagit fram fyra steg för att uppnå integrering av de urbana knutpunkterna i transportnätverken. Det första steget är att definiera det funktionella området som utgör den urbana knutpunkten. Det andra är att identifiera de relevanta intressenterna, så som den nationella nivån, den regionala (och lokala) nivån, trafikhuvudmän och samhällsplanerare. Det tredje steget är att avgöra vilken av intressenterna som ska ha en koordinerande roll i den urbana knutpunkten. Avslutningsvis måste de funktioner som ska utföras i den urbana knutpunkten identifieras och vem som har ansvar för respektive funktion.

Experternas policy brief behandlar också implementeringen av hållbara mobilitetsplaner och utmaningar kopplat till finansiering och tekniskt stöd. För att integrera de urbana knutpunkterna krävs betydande investeringar och samarbete mellan olika nivåer i det nationella och europeiska styret. EU-kommissionen uppmanas av experterna att ta fram tydliga riktlinjer och stöd för att bistå de lokala och regionala myndigheterna.