Nya rekommendationer för framtida finansiering av kollektivtrafiksatsningar

EU-kommissionens expertgrupp om urban mobilitet har presenterat en rapport med rekommendationer för finansiering av investeringar i kollektivtrafik. Rapportens rekommendationer vänder sig till EU-kommissionen.

Ungefär 50 miljarder passagerare om året använder den europeiska kollektivtrafiken. Det kan röra sig om bussar, tåg och spårvagnar för att ta sig till arbete eller skola, för att besöka vårdinrättningar eller ta sig till fritidsaktiviteter. Kollektivtrafik är viktigt för den europeiska ekonomin och en välfungerande och välutnyttjad kollektivtrafik är en förutsättning för att nå EU:s klimatmål till 2030. Detta enligt en ny rapport från EU-kommissionens expertgrupp om urban mobilitet som fokuserar på hur kollektivtrafik och delad mobilitet, exempelvis bilpooler eller hyrcyklar, kan finansieras. Rapporten riktar sig främst till EU-kommissionen och kan bland annat används som ett av flera underlag när EU-kommissionen utarbetar nya initiativ inom transportområdet.

Rapporten menar att ett multimodalt transportsystem bestående av både konventionell kollektivtrafik och delade mobilitetslösningar kan skapa ett motståndskraftigt system av urban mobilitet som drastiskt minskar utsläppen av koldioxid. Nyckeln är att uppnå ett skifte från privat bil till olika sätt att resa kollektivt.

EU-kommissionen har uppskattat att det totala behovet av investeringar i transportinfrastruktur uppgår till 230 miljarder euro per år under det innevarande årtiondet. Genom att genomföra fallstudier av 12 goda exempel har expertgruppen tagit fram lika många rekommendationer för finansiering. Författarna utvecklar resonemanget kring rekommendationerna i rapporten. I korthet är rekommendationerna följande:

1. Prioritera kollektivtrafikinvesteringar i alla relevanta EU-fonder och finansieringsinstrument.
  2. Skapa ett nytt bidragssystem för grön omställning av lokala fordonsflottor och infrastruktur.
  3. Öronmärk skatteintäkter och avgifter till kollektivtrafik.
  4. Avsätt betydande medel för underhåll av tillgångar och infrastruktur.
  5. Involvera lokala och regionala myndigheter i beslutsfattandet om EU-finansierade investeringar.
  6. Transportorienterad finansiering behöver bättre koordinering och synergier.
  7. Omstrukturera fonden för ett sammanlänkat Europa (CEF).
  8. Strömlinjeforma tillgången till finansiering för forskning och innovation inom kollektivtrafik.
  9. Skapa en långsiktig omställnings- och resiliensfond.
  10. Använd den Sociala klimatfonden för att stärka kollektivtrafiken.
  11. Förbättra översynen av utgifter kopplat till kollektivtrafik.
  12. Nyttja privata investeringar och förbättra finansieringsmekanismer för delad mobilitet.