Rapport om tillståndet för Europas regioner och städer

Europeiska regionkommittén tar årligen fram en rapport om tillståndet för Europas regioner och städer. I årets upplaga behandlas områden som demokrati, konkurrenskraft, den gröna omställningen och sammanhållningspolitiken.

Under öppningsanförandet till den Europeiska veckan för regioner och städer som hölls i Bryssel den 7-10 oktober presenterades den Europeiska regionkommitténs (ReK) årliga rapport som bedömer tillståndet för Europas regioner och städer. Europeiska regionkommittén är ett rådgivande organ som representerar lokal och regional nivå i EU. Rapporten berör fyra övergripande tematiska områden: ett Europa närmare medborgarna, ett starkare Europa, ett sammanhållet Europa och ett ambitiöst Europa.

Ett Europa närmare medborgarna

Det först kapitlet i rapporten handlar om demokrati i regioner och städer. Här väljer ReK att lyfta hur den regionala och lokala nivån har högst förtroende bland medborgarna i EU, högre än nationell och europeisk nivå. Rapporten pekar också på att hot mot demokratin och rättsstaten listas bland de största orosmolnen för EU-medborgare. Regionkommittén vill, bland annat kopplat till detta, se ett stärkt partnerskap mellan EU-nivå, nationell nivå och den regionala och lokala nivån, att den regionala och lokala nivåns inflytande över EU-policy stärks, att skillnader mellan olika regioner i större utsträckning ska tas i beaktande, att ReKs roll stärks samt ett erkännande av vikten av decentralisering och subsidiaritet.

Ett starkare Europa

Den andra delen av rapporten kopplar an till hållbarhet, konkurrenskraft och motståndskraft. Här berörs frågor som den gröna given, industriell omställning, sociala frågor, klimatanpassning och hälso- och sjukvård. Ett antal önskemål samlas av ReK kopplat till dessa frågor. Några av dessa önskemål är att det ambitiösa klimatmålet om netto-noll till 2050 ska behållas, att viktiga projekt av gemensamt europeiskt intresse ska snabbas på och effektiviseras, att EU-finansiering används inom områdena digital omställning, hållbar infrastruktur och för att behålla talang (talent) samt att beredskapsarbetet prioriteras kopplat till klimat- och hälsofrågor.

Ett sammanhållet Europa

I den tredje delen läggs stort fokus på sammanhållningspolitiken, också kallad EU:s regionalpolitik. Sammanhållningspolitiken bidrar, enligt rapporten, till att förbättra livskvaliteten för medborgarna och skapar ekonomisk tillväxt. Regionkommittén vill att sammanhållningspolitiken fortsätter spela en nyckelroll i nästa långtidsbudget. De värnar även det regionala inflytandet över sammanhållningspolitiken och vill bibehålla en platsbaserad ansats. Rapporten berör även frågor som demografiska förändringar samt landsbygdsutveckling och jordbruk.

Ett ambitiöst Europa

Sista delen av rapporten har fått namnet ”Ambitiös: investera i vår framtid” och handlar om utvidgning och EU:s nästa långtidsbudget. Även i kapitlet om långtidsbudgeten lyfts behovet av ett platsbaserat tillvägagångssätt, bland annat kopplat till industri- och innovationspolitik. ReK vill även att nya finansieringskällor för EU:s budget, utöver medlemsavgifterna, tas fram samt att tillräckligt med medel avsätts för sammanhållningspolitiken.