satt-ostergotland-i-rorelse

Martin Drotz skapade Nocout — en av de första digitala idrottsklubbarna

Visionen med Nocout var att skapa en ny typ av idrottsförening, som fokuserade på träning och nätverkande. Målet var att skapa det mest kända lokala varumärket för träning i Linköping.

 Martin Drotz är banktjänstemannen som med sina kompisar från digitala branscher grundade Nocout – en av de första helt nätbaserade idrottsföreningarna.

– Det vi gjorde 2009 skulle inte kunna göras idag. Då var vi först med att skapa en digital idrottsförening. Facebook var Nocouts klubbhus!

Att skapa ett starkt varumärke är lika delar hårt arbete och att ha en klar bild av vad man vill fylla varumärket med. Nocout ska vara en fräsch klubb som folk vill förknippas med. En klubb för dem som inte fastnat för en särskild idrott, utan kanske tränar mer för att hålla igång och träffa roliga människor.

– För oss handlade det mycket om att omge sig med rätt folk. Sociala, kreativa människor som kan bana väg och vara förebilder. Varumärket Nocout ska signalera en gemenskap som alla vill vara med i, det var något vi utgick ifrån, berättar Martin.

Tanken var att kunna kombinera intresset för träning med ett utökat kontaktnät även utanför löparbanan. Med hjälp av exempelvis inspirationsföreläsningar om ledarskap skapade Nocout ett nytt sätt att se på idrottsklubben och även idrottandet. Idrottsklubben blev något de kunde ha nytta av både socialt och i sina yrkesliv. Idrottandet var en del av deras livsstil.

Många i Martins eget kompisgäng var upptagna med sina karriärer och att hinna träna på fritiden var allt de hann med. I Nocout kunde man kombinera träning med att träffa nya människor, utan så stor ansträngning. Det passade många och medlemsantalet ökade snabbt. Nu börjar man närma sig 1000 medlemmar.

– Så här snart tio år senare är det lätt att förringa det jobb vi la ner på att hitta de 300 första medlemmarna. Att starta från noll och få något att flyga tar massor av energi. Men vi hade hittat den här nischen och visste vad vi ville åstadkomma, och eftersom upplägget var enkelt hittade vi många som ville vara med och hjälpa till, konstaterar Martin.

För att göra klubben känd gick Martin igenom resultatlistor från olika lopp och kontaktade idrottare som inte tillhörde någon klubb. De la också ner tid på att ta fram en snygg logga och en klädkollektion som medlemmarna använder.

– Kläderna är viktiga – vi vill att alla ska träna och tävla i våra kläder. Sedan uppmuntrar vi alla att lägga upp bilder och sprida. På det sättet har vi sett till att loggan syns på sociala medier i alla sammanhang där vi tränar och tävlar. Det är rätt effektivt, konstaterar Martin.

Nocout har inriktat sig på konditionssporter som löpning, simning, längdskidor och triathlon. De flesta passen sker utomhus, men ibland hyr de in sig i olika hallar. De flesta medlemmarna är mellan 30-55 år, även om en del ungdomar är med också. Den typiska medlemmen beskriver Martin som en person som kanske tränat i sin ungdom och nu vill komma igång igen. Det är jämnt mellan män och kvinnor.

– Att träna med Nocout kan vara ett sätt att hitta ett lag för att cykla ett lopp eller göra en klassiker. Eller kanske är man ny i stan och vill träffa folk på ett roligare sätt än ute på krogen. Den sociala delen är inte oviktig. Det finns ett antal Nocout-par som träffat varandra via oss, säger Martin.

De allra flesta medlemmarna är vanliga motionärer. Alla pass har olika fartnivårer, så det finns alltid utrymme för både nybörjaren och mer avancerade löpare på alla pass.

– Eftersom Nocout inte har några gamla invanda traditioner som sitter i väggarna, är det fritt fram att komma med egna initiativ på aktiviteter. Det ska vara kul att träna – det kommer man väldigt långt på!

För att fortsätta utvecklas arbetar de ständigt med att introducera nya träningsformer och sociala events. Distansmedlemsskap för folk som vill tävla för klubben på andra orter är något som har diskuterats. Men att starta filialer är inte aktuellt. Hellre då att växa ännu mer i Linköping. Det som står närmast på agendan är att fira klubbens 10-årsjubileum. Det kommer att göras genom en ordentlig jubileumsfest för alla medlemmar.

Själv har Martin två barn på 3 och 5 år som inte tränar något än så länge. Hans fru Anna är däremot aktiv i Nocout och klädansvarig sedan många år.

– Jag är väl idésprutan men vi är båda väldigt lika engagerade och ett bra team, konstaterar Martin.

Textansvarig: Sofie Drake af Hagelsrum
Faktaansvarig: Matti Leijon

Om Martin Drotz

Porträtt Martin Drotz

Ålder: 39
Aktuell med: Studerar till fastighetsmäklare
Favoritsport: Formel 1
Favoritpryl: Löpbandet i källaren
Familj: Min fru Anna, barnen Märta & Oscar
Senast lästa bok: De som dödar drömmar sover aldrig av Jan Guillou