Förordningen om artificiell intelligens träder i kraft

Att reglera artificiell intelligens på EU-nivå möjliggör en säker användning enligt EU-kommissionen. Nu träder förordningen om artificiell intelligens i kraft.

Den nya förordningen om artificiell intelligens (AI) som EU:s institutioner nådde en gemensam överenskommelse om i slutet av 2023, vilket EU-kontoret tidigare rapporterat om, trädde i kraft den 1 augusti 2024. Större delen av reglerna i förordningen börjar dock gälla först den 2 augusti 2026, med undantag för förbudet mot AI-system som utgör en oacceptabel risk, dessa börjar gälla efter sex månader och att regler för AI-system för allmänna ändamål börjar gälla efter 12 månader. Reglerna i förordningen har som mål att möjliggöra en säker användning av AI och delar in AI-system i fyra risknivåer, minimal risk, begränsad risk, hög risk och oacceptabel risk.

• Större delen av AI-systemen faller under kategorin minimal risk och har inga krav på sig i den nya förordningen. Exempel på dessa AI-lösningar är AI-baserade rekommendationssystem och spamfilter.
  • Begränsad risk har AI-system som chattbottar och vissa andra typer av AI-genererat innehåll. Här införs transparenskrav där användaren måste informeras om att innehållet är skapat av AI.
  • Hög risk utgörs av AI-system som exempelvis används för att styra självständiga robotar eller nyttjas i en rekryteringsprocess. För dessa system införs strängare regler för att minska riskerna.
  • AI-system som utgör en oacceptabel risk, det vill säga en risk för människors grundläggande rättigheter, förbjuds.

Utöver dessa fyra riskområden finns specifika regler för AI-system för allmänna ändamål, det vill säga system som kan anpassa sig efter och används för flera olika uppgifter. Till den 18 september genomför EU-kommissionens AI-kontor en undersökning om synen på den första uppförandekoden om AI-system för allmänna ändamål. Uppförandekoden kommer innehålla regler för tillhandahållare av AI-system för allmänna ändamål. Länk till undersökningen finns i slutet av artikeln.

På EU-nivå är det EU-kommissionens AI-kontor som ansvarar för implementeringen av förordningen, vilket EU-kontoret tidigare skrivit om. Medlemsländerna kommer tilldela en nationell myndighet uppdraget att överse den nationella efterlevnaden av de nya reglerna. Om ett företag bryter mot reglerna kan de behöva betala böter motsvarande en viss procent av dess åriga omsättning. Olika procentsatser tillämpas baserat på typ av regelbrott.

Vad händer nu?

I väntan på att det nya regelverket ska börja gälla har EU-kommissionen lanserat en AI-pakt dit företag på frivillig basis kan ansluta sig för att bland annat implementera viktiga delar av förordningen redan nu och utbyta erfarenheter med varandra.