Rapport från Europaparlamentet sammanställer EU-initiativ på hälso- och sjukvårdsområdet

Europaparlamentets utredningstjänst har i en ny rapport sammanställt de EU-initiativ som bidrar till uppfyllanden av det tredje av FN:s mål för hållbar utveckling – god hälsa och välbefinnande.

2015 antog FN:s generalförsamling de 17 globala målen för hållbar utveckling (SDG) som ska uppnås till 2030. Att avskaffa fattigdom, uppnå jämställdhet och bekämpa klimatförändringarna är några av målen som tar upp i agendan. Det tredje målet i ordningen (SDG3) handlar om hälsosamma liv och välbefinnande med inriktningar mot att bland annat minska barnadödligheten, bekämpa smittsamma sjukdomar och säkerställa tillgången till vård. Europaparlamentets utredningstjänst har i en rapport tittat närmare på vad som görs på EU-nivå för att uppnå det tredje globala målet.

Även om EU:s medlemsländer har starka hälso- och sjukvårdssystem visar rapporten att nästan samtliga länder i Europa har utmaningar för att uppnå hälsosamma liv och välbefinnande. I grunden är hälso- och sjukvården en nationell kompetens där EU-nivån har en mindre roll, exempelvis genom att förse stöd till medlemsländerna eller arbeta med samordning. Emellertid finns det andra områden där EU:s möjligheter att agera är större och som påverkar människors hälsa och välbefinnande, exempelvis på områden såsom miljö, utbildning och andra sociala insatser. Livsstils- och miljöfaktorer kan på ett betydande sätt påverka människors välmående.

Rapporten tar upp flertalet åtgärder för att uppnå god hälsa och välbefinnande. Några av insatserna riktar sig mot smittsamma sjukdomar. Här framhålls exempelvis den europeiska hälsounionen vars uppdrag bland annat är att stärka Europas beredskap för framtida pandemier samt det utökade mandatet för den Europeiska smittskyddsmyndigheten (ECDC) och den Europeiska läkemedelsmyndigheten (EMA). För icke smittsamma sjukdomar, så som cancer och hjärt- kärlsjukdomar, finns den europeiska planen mot cancer som både riktar in sig på det förebyggande arbetet likväl som behandling och vård. En annan del av det förebyggande arbetet är åtgärder för att minska tobakskonsumtionen där EU-kommissionen nyligen föreslagit nya rekommendationer om rökfria miljöer, något EU-kontoret tidigare skrivit om.

Andra åtgärder som lyfts i rapporten överensstämmer med målet om förbättrad tillgången till vård och dessa är bland annat översynen av EU:s läkemedelslagstiftning, den nya alliansen för kritiska läkemedel, där svenska regioner representeras av SKR, och lagstiftningen om in vitro-diagnostik, där övergångsperioden förlängts. EU-korterat bevakar samtliga dessa initiativ. Utöver de redan nämna områdena täcker rapporten också åtgärder mot farliga kemikalier, även detta en fråga av stort intresse för Region Östergötland, samt säkerhet och hälsa på jobbet. Det går också att läsa om de åtgärder som vidtagits på global nivå via EU.