visit-ostergotland

Marknadsföring

Här kan du läsa mer om hur Region Östergötland marknadsför Östergötland samt de samarbeten Region Östergötland ingår i för att stärka regionens attraktionskraft mot lokala, nationella och internationella besökare.

Nationell och internationell marknadsföring

Mot den nationella besökaren marknadsför vi destinationen Östergötland, genom varumärket Visit Östergötland, året runt och skapar kampanjer i syfte att väcka intresse och därmed stärka regionens attraktivitet som en plats att besöka, bo och verka på året runt. Den regionala marknadsföringsrollen ligger i det initiala skedet för resenärer, det vill säga när de ska upptäcka och inspireras. Det är sedan destinationerna och aktörernas roll att erbjuda och leverera produkten samt att skapa ett gott värdskap.

I sidfoten finns länkar till Visit Östergötlands konton i sociala medieplattformar och under den här menyn kan du läsa hur Region Östergötland marknadsför destinationen mot svenska och utländska besökare.

Den här webbplatsen använder Region Östergötland för att via kampanjer, resereportage och nyheter skapa intresse och locka besökare till regionen. Sidan finns på svenska och engelska och den delen som heter För branschen riktar sig till regionens besöksnäringsaktörer samt stöd- och främjarsystemet. Söker man mer detaljerad information om utbudet eller behöver hjälp med att planera och boka sin resa rekommenderar vi att man besöker de olika destinationernas webbplatser och kontaktar turistserviceplatserna i regionen.

Marknadsföringssamarbeten

I följande samarbeten ingår Region Östergötland just nu för att stärka regionens attraktionskraft mot nationella och internationella besökare.

Sedan 2003 har över 90 filmer under samlingsnamnet Inga Lindström spelats in i Östergötland och Sörmland. Tv-serien består av fristående romantiska filmer med manus av Inga Lindström och de visas på bästa sändningstid i tyska tv-kanalen ZDF. Varje avsnitt ses av mellan åtta-tolv miljoner tittare. Bakom produktionen står det tyska produktionsbolaget Bavaria Film.

Filmerna utspelar sig i idylliska typiskt svenska miljöer och förmedlar en sverigebild som vi i Östergötland och Sörmland har goda möjligheter att bjuda våra resenärer på på riktigt.

För att dra nytta av varumärket Inga Lindström har ett samarbetsprojekt under namnet Inga Lindström Land skapats för att tillsammans marknadsföra våra regioner mot en internationell och främst tysktalande marknad. I projektet ingår Region Östergötland/Visit Östergötland, Norrköpings kommun, Söderköpings kommun, Visit Linköping, Nyköpings kommun, Oxelösunds kommun, Trosa kommun och Södertälje kommun. Projektet samfinansieras av kommunerna och Region Östergötland/Visit Östergötland. Det har skapats en facebooksida som vänder sig till Inga Lindström fans och en hemsida, www.ingalindstrom.com Länk till annan webbplats., som även vänder sig till researrangörer.

Göta kanal marknadsförs i ett samarbete mellan AB Göta kanalbolag, kommunerna Mariestad, Töreboda, Karlsborg, Motala, Linköping, Norrköping och Söderköping samt Västra Götalandsregionen och Region Östergötland.

East Sweden Convention Bureau Länk till annan webbplats. finansieras delvis av Region Östergötland och är en icke-vinstdrivande organisation med uppgiften att nationellt och internationellt marknadsföra Östergötland, framförallt Linköping och Norrköping som förstklassiga mötes- och kongressdestinationer.

Följ oss på sociala medier

Visit Sweden

Bild på människor vid bord utomhus

Dra nytta av Visit Swedens kampanjer mot nationell och internationell målgrupp. Läs mer Länk till annan webbplats.

Till startsidan för Visit Östergötland

En del av Region Östergötland

Visit Östergötland

581 91 Linköping

Organisationsnummer:
23 21 00-0040

Telefon: 010-103 00 00 (växel)

Sociala medier