vardgivare-ostergotland

Region Östergötland

För vårdgivare

IT-tjänster och åtkomst för andra vårdgivare

Här finns information om IT-tjänster, IT-system och åtkomst till IT för privata vårdgivare.

Inloggning fjärråtkomst

Region Östergötlands tjänst för distansåtkomst kräver att du har en Citrix-klient (Citrix Workspace app) på din dator.

Ladda ner Citrix-klienten Länk till annan webbplats.

Tänk på att kontinuerligt uppdatera Citrix-klinten. Detta görs via samma länk som nedladdning.

Inloggning med SITHS-kort Länk till annan webbplats.

Inloggning med Distans-ID Länk till annan webbplats.

Lathund inlogg:

Inloggning i Journalportalen samt dess olika funktioner Länk till annan webbplats.

Det är viktigt att ha rutin för att vårddata såsom bokningar, osignerade anteckningar och remisser hanteras.

Cosmic/ROS:hantering när medarbetare slutar eller byter arbetsplats Länk till annan webbplats..

Alla medarbetare i Region Östergötland ska ha ett personligt SITHS-kort. SITHS-kortet är både din fysiska och elektroniska legitimation i tjänsten.

Om du inte har något SITHS-kort kontaktar du Stöd och service, 010-103 60 00.

Aktivering

Du som fått ett nytt SITHS-kort måste aktivera det via bokat, fysiskt aktiveringstillfälle på något av regionens sjukhus innan användning (och senast inom 3 månader). Detaljerade instruktioner om detta har skickats ut via mail.

Till det bokade besöket ska du:

Som ny vårdgivare inom Region Östergötland är det rekommenderat att du tar del av Cambio Cosmic e-learning Länk till annan webbplats..

Det finns också möjlighet att få tillgång till demomiljö för Cosmic vilken kan användas vid utbildning och införandeföreberedelser. Denna miljö saknar koppling till riktiga Cosmic och ROS, samt innehåller endast fiktiva användare och patienter.

I dokumentet Utbildningsmaterial Patientjournalen Länk till annan webbplats. hittar du mer information om utbildningsmaterial, inlogg etcetera.

Tips!
När du är inne i Cosmic (både Demo och riktig miljö) når du Patientjournalens sidor på intanätet via Meny -> Hjälp -> Patientjournalen. Där hittar du information, länkar till manualer och mycket mer.

Prislista för IT-utrustning och tjänster

Hyreskostnader per månad för tjänster och IT-utrustning finns angivna i prislistan som revideras årligen.

Kontakta Stöd och service vid behov av att se prislistan.

Support

Stöd och service

Telefon: 010-103 60 00

Beskriv ditt ärende så utförligt som möjligt för snabbaste hantering. Vid felanmälan: När inträffade felet och har flera användare samma problem?

Relaterad information