webbhandbok

Region Östergötland

Webbhandbok

Innan du publicerar

Det är en hel del du ska ha koll på när du publicerar material på webben. Här hittar du hjälp för planering av innehåll, hur du skriver texter för webben och information om tillgänglighet och andra lagar och regler för webbarbetet.

Tre utgångspunkter för all webbkommunikation

  1. De flesta vill tillbringa så kort tid som möjligt på webbplatsen. Se därför till att besökaren kan lösa sina uppgifter snabbt och enkelt.
  2. De flesta når webbplatsen via Google eller andra sökmotorer. Använd därför samma ord och begrepp som dina målgrupper använder när de söker efter information.
  3. De flesta söker information som är aktuell och relevant. Rensa därför bort sidor och innehåll som ingen längre efterfrågar, så blir det enklare att hitta det som skapar nytta för besökaren.

Styrande principer för Region Östergötlands webbkommunikation

Arbetet med Region Östergötlands webbplatser utgår från följande grundprinciper.

Skapa nytta för målgruppen

Det finns inget egenvärde i att kommunicera och informera på webben. Om vi inte kan erbjuda konkret och konstaterad nytta för målgruppen med en webbsida ska vi inte publicera den.

Fakta inte åsikter

Vi fattar beslut om innehåll och struktur utifrån målgruppernas beteenden och behov. Vi följer upp och testar istället för att tycka och gissa och stödjer oss på vedertagen forskning och empiri.

Det som är viktigast för de flesta ska vara enkelt att hitta och göra

Människor använder webben för att snabbt få hjälp med att lösa en uppgift. Det som är viktigt för många ska därför vara enkelt att hitta.

Tillgängligt för alla

De som besöker våra webbplatser har olika förutsättningar vad gäller förförståelse, språkkunskaper, funktionsvariationer med mera. Vi utformar därför alltid vår webbkommunikation så vi når så många som möjligt.

Ingen ska behöva veta hur regionen är organiserad för att lösa sin uppgift

Den som besöker en webbplats har en fråga som vi förväntas kunna besvara. Vem som ansvarar för vilken fråga är oftast ointressant för målgruppen. Hur vi är organiserade eller arbetar ska alltså inte styra hur vi utformar webbplatsens innehåll.

En webbplats är inte ett arkiv

Innehållet på regionens webbplatser ska vara aktuellt och relevant.