Planera innehållet på webbsidan
Innan du publicerar material på webben behöver du vara klar över sidans syfte och planera innehållet. Här finns en mall och checklista med frågor som du kan använda till exempel som stöd vid samtal med en informationsansvarig.
Mall och checklista för innehåll
Varje sida ska ha ett tydligt syfte, en definierad målgrupp och specifikt mål. Exempel på syfte kan vara: erbjuda stöd i arbetet, hitta och anmäla sig till utbildning eller inspirera. Målet kan vara att besökaren ska fylla i ett formulär, ladda ner ett dokument eller läsa viss information.
Mallen för webbinnehåll är bra som utgångspunkt vid samtal med en informationsansvarig så att ni blir klara med syftet med sidan innan den görs . Du kan också använda frågorna nedan som utgångspunkt.
1. Vad är syftet med sidan?
Sidor utan tydliga syften blir sällan relevanta för målgrupperna och ska därför inte publiceras. Tänk igenom varför sidan är viktig att ha på webbplatsen, vad du hoppas uppnå med den och vilken effekt ska innehållet få.
2. Vad är unikt med att Region Östergötland är avsändare?
Varför hör frågan hemma hos Region Östergötland och inte någon annanstans? Hittar du ingen tydlig koppling till regionens uppdrag är våra webbplatser troligen fel ställe att publicera informationen på.
3. Vilken är sidans primära målgrupp?
Du måste bestämma vem sidans innehåll framför allt är riktat till. Sidan kan ha flera målgrupper, men du behöver välja vilken av dem som är viktigast. Det är för den målgruppen du i första hand ska göra ditt innehåll.
4. Vilket jobb ska sidan göra?
De flesta besökare vill ha konkret nytta av innehållet på en webbsida. Det räcker inte med innehåll av typen "Region Östergötland jobbar med detta för att det är viktigt", utan du måste erbjuda något handfast som gör besökarens vanliga arbete lättare att utföra. Hen har en fråga som hen förväntar sig att webbsidan svarar på.
5. Vad behöver finnas på sidan?
Syftet med sidan och jobbet den ska göra, avgör vilket innehåll som måste finnas där. Identifiera vilket innehåll som sidan inte klarar sig utan och prioritera det sedan i ordning efter hur viktigt det är. Det som är viktigast ska alltid komma så tidigt som möjligt på sidan. Se också till att innehållet inte spretar alltför mycket, utan håller sig till en eller några få saker.
6. Finns innehållet redan?
Det är mer förvirrande än hjälpsamt att hitta nästan samma information på flera ställen. Kontrollera därför alltid om det innehåll som du vill beskriva finns någon annanstans på den aktuella webbplatsen, helt eller delvis. Eller på någon av regionens andra webbplatser. Länka i så fall dit istället för att återupprepa med andra ord. Dubblerad information medför även att samma sak måste hållas uppdaterad på flera ställen.
7. Vad blir nästa steg för besökaren?
Sidor förekommer sällan i ett vakuum, utan besökaren förväntas göra något efter att hen har tagit del av innehållet. Tänk igenom vad du vill att besökaren ska göra härnäst och se till att det blir tydligt på sidan.
8. Hur ska målgruppen komma till sidan?
Tänk igenom vilka trafikkällor (sökmotorer, nyhetsbrev, länkar från andra sidor och så vidare) som du vill använda för att berätta för målgruppen att sidan finns. Fundera över vilka sökord du tror är mest relevanta för den primära målgruppen – och se till att sidans texter innehåller de orden.