1177 formulärhantering
Formulärhantering 1177 är en fristående formulärtjänst för att skapa digitala utskick till invånare via 1177 e-tjänster.
Formulärhantering 1177 ger vården möjlighet att på ett säkert och strukturerat sätt hämta information från invånare, genom att skicka ett digitalt formulär. Invånaren får en avisering i inkorgen i 1177 att ett formulär finns att fylla i. När invånaren besvarat formuläret finns det i 1177 formulärhantering.
Uppstart i verksamhet
Om ni är intresserade av att börja skicka ut formulär via 1177 formulärhantering tas kontakt med E-hälsa för ett uppstartsmöte.
Webbformulär i Stöd- och serviceportalen (Region Östergötlands intranät) Länk till annan webbplats.
Telefon 010-103 60 00
Vid ett uppstartsmöte går vi igenom formulärtjänsten och vad som krävs av enheten för att starta upp. Chef behöver delta vid mötet.
Behörigheter
Behörigheter till formulärtjänsten hanteras centralt av E-hälsa och beställs via Stöd och service av chef.
Webbformulär i Stöd- och serviceportalen (Region Östergötlands intranät) Länk till annan webbplats.
Telefon 010-103 60 00
För att kunna jobba i 1177 formulärhantering så behöver användaren vara upplagd i HSA-katalogen och inneha medarbetaruppdrag med syfte/ändamål ”Vård och behandling”.
Det finns två roller som kan tilldelas medarbetare i verksamheten, dessa är Utskick för att kunna göra utskick och Uppföljning för att kunna hantera utskickade formulär.
- Hantera utskick av formulär till invånare via 1177 e-tjänster.
- Skicka formulär till en enskild invånare eller till en hel mottagarlista.
- Se information om invånarens har slagit på sms- och mailavisering.
- Skicka ut flera formulär vid ett och samma utskickstillfälle.
- Göra schemalagda utskick som upprepas enligt önskat intervall. Denna funktion heter “Paketutskick”.
- Hantera utskickade och besvarade formulär
- Följa formulärets status samt markera formuläret som ”hanterat”.
- Exportera formulärsvar i PDF- och CVS-format.
- Skicka påminnelser till invånare.
Formulär
Det finns en nationell formulärsamling (NAFS) som är ett bibliotek av kvalitetssäkrade skattningsformulär i tjänsten 1177 formulärhantering. Alla formulär i tjänsten är validerade, fria att använda och rekommenderade i Nationellt system för kunskapsstyrning hälso- och sjukvård.
NAFS - nationell formulärsamling Länk till annan webbplats.
En del andra formulär som inte finns i NAFS behöver licens och en del är inte möjliga att använda i 1177 formulärhantering av upphovsrättsliga skäl.
Användarstöd
Inera förvaltar och utvecklar 1177 formulärhantering nationellt och förvaltningen för E-hälsa ansvarar för detta inom Region Östergötland.
Skicka formulär (Inera.se) Länk till annan webbplats.
Starta paketutskick (Inera.se) Länk till annan webbplats.
Uppföljning (Inera.se) Länk till annan webbplats.
Exportera formulärsvar (Inera.se) Länk till annan webbplats.
Gallra formulärsvar (Inera.se) Länk till annan webbplats.
Support
Olika typer av användarproblem i tjänsten, tas i första hand med verksamhetens lokala administratör, som vid behov tar frågan vidare till E-hälsa.
Webbformulär i Stöd- och serviceportalen (Region Östergötlands intranät) Länk till annan webbplats.
Telefon 010-103 60 00
Senast uppdaterad