Frågor och svar personalparkering
Här hittar du svar på vanliga frågor om personalparkering i Region Östergötland.
Om appen RegPark/ LinPark
Varför får jag felmeddelande när jag startar RegPark?
Appen RegPark fungerar inte för tillfället, beroende på problem hos regionens leverantör av parkeringssystem. Det går därför inte att använda RegPark för parkering, byte av fordon eller köp av abonnemang. Du som tidigare har använt RegPark kan i stället använda appen LinPark från Dukaten och registrera ett konto med din jobbmejl.
Hur gör jag för att parkera med dygnstaxa på parkeringsområden utanför US?
Du behöver registrera ett nytt konto i LinPark-appen om du ska parkera med dygnstaxa på exempelvis Vrinnevisjukhuset eller Lasarettet i Motala. I LinPark registrerar du dig med din jobbmejl (regionadress eller LiU-adress) och får då behörighet till regionens personalabonnemang i appen. Om du redan har ett privat konto hos LinPark kan du starta ytterligare ett konto i samma app, och växla mellan dina konton.
Securitas som sköter parkeringsövervakningen har tillgång till LinParks system när de kontrollerar fordon.
Hur gör jag för att parkera med timtaxa på parkeringsområden utanför US?
Tyvärr går det inte att parkera med timtaxa via LinPark. Det finns enbart 30-dagarsabonnemang eller dygnsbiljett.
Hur gör jag för att parkera med tim/dygnstaxa på US Södra?
Du gör som tidigare, väljer abonnemang i SwappAccess och kör genom bommen.
Hur lägger jag till fordon och justerar abonnemang när inte RegPark fungerar?
Du lägger till fordon och justerar ditt abonnemang i ditt SwappAccess-konto i stället.
Hur gör vi som delar konto i RegPark och använder olika abonnemang?
Om ni bara parkerar på US Södra kan ni fortsätta som vanligt. Om ni parkerar på andra parkeringsområden och brukar använda RegPark-appen, behöver ni byta till LinPark. I LinPark kan ni köpa både 30-dagarsabonnemang och 1-dagarsbiljett.
Behöver jag göra något om jag har 30-dagarsabonnemang i SwappAccess?
Nej, då berörs du inte.
Appen finns för Iphone och Android. Den laddas ner kostnadsfritt i App Store och Google Play. Sök på RegPark.
På vilka parkeringar ska jag använda appen?
Betalfunktionen i appen används bara på personalparkeringar utan bommar när du betalar personaltaxa per timme/dygn. Appen används då för att starta och stoppa din parkeringstid.
Alla som har ett konto i SwappAccess kan också använda appen för att enkelt logga in på sitt konto för att till exempel flytta sitt abonnemang mellan olika bilar.
Vad händer om jag glömmer att checka ut i appen?
Det kommer automatiskt en påminnelse via appen så att du inte ska glömma att checka ut bilen. Du kan ställa in med vilken frekvens du vill ha påminnelsen. Påminnelsen går att välja bort om du inte vill ha den. Det finns ingen möjlighet till återbetalning om du glömmer att avsluta din parkering.
Hur gör jag om jag inte kan använda appen för att avsluta parkeringen?
Logga in på SwappAccess kundportal och avsluta parkeringen där. Du kan logga in via appen eller på webben.
Logga in i kundportalen (swapaccess.com) Länk till annan webbplats.
Du kan också kontakta Securitas kundtjänst för personalparkering för hjälp.
Avgifter
Hur har ni kommit fram till avgifterna?
Avgifterna ska motsvara marknadsvärdet för parkeringsplatsen för att inte utgöra en skattepliktig förmån. Marknadsvärdet är vad det hade kostat den anställde att själv betala för eller hyra motsvarande parkeringsplats eller garageplats i närheten av arbetsplatsen.
När regionen som arbetsgivare har bedömt marknadsvärdet har utgångspunkten varit taxor på motsvarande parkeringsplatser i närområdet, det vill säga parkeringar som kan utgöra ett alternativ till för personalen. Vid US i Linköping är det exempelvis Dukatens kommunala parkeringar, Garnisonen, Ankdammen och US Norra. Vid samtliga sjukhus är parkeringarna för besökare avgiftsbelagda vilket gör att platserna har ett marknadsvärde som motsvarar den avgiftsnivån.
Skatteverket har i samband med beslut om parkeringsförmåner för regionens anställda bedömt att regionens beräkning av marknadsvärdena är korrekta.
Varför kostar det mer att parkera i Linköping än i Norrköping och Motala?
Avgifterna skiljer sig åt eftersom marknadsvärdet för att parkera på orterna är olika. Vi har förståelse för att det kan upplevas som orättvist men i Linköping är parkeringsavgifterna generellt högre och US ligger närmare centrum vilket ger ett högre marknadsvärde.
Skatteverkets regler är tydliga i att avgifterna ska motsvara marknadsvärdet.
Varför är avgiften lägre på natten?
Parkeringsavgiften på natten beräknas på samma sätt som övriga avgifter, det vill utifrån marknadsvärdet. På natten (klockan 22-08) har priset satts till en krona per timme, vilket överensstämmer med det pris som patienter och besökare betalar på respektive sjukhusparkering samt på jämförbara kommunala parkeringar i närområdet.
Regler och riktlinjer
Vem har tillgång till personalparkeringarna?
Medarbetare med ett giltigt SITHS-kort kan stå på Region Östergötlands personalparkeringar. Universitetsanställda med huvudsaklig arbetsplats på US kan köpa parkeringsabonnemang/biljett till personaltaxa med sitt LiU-kort.
Vilka parkeringar kan jag stå på?
De parkeringar som är uppmärkta för personal. Personalparkering tillhandahålls av Region Östergötland där så är möjligt och parkering gäller i mån av plats.
Riktlinje för parkeringsplatser inom Region Östergötland (Dokumenta) Länk till annan webbplats..
Region Östergötland garanterar inte någon medarbetare en parkerings-/garageplats även om betalning skett för en 30-dagarsbiljett. Parkering sker i mån av plats.
Däremot är förhoppningen att avgiften kommer att göra det lättare att hitta en plats för de som är beroende av bilen för att ta sig till jobbet. När avgifter införs väljer fler andra transportmedel än bilen, det visar erfarenheter från andra landsting och regioner (Grön Resplan LS 2013:14).
Vad gäller när man arbetar på flera orter?
Du som har flera arbetsplatser i Region Östergötland har möjlighet att köpa en 30-dagarsbiljett som gäller för parkering på alla avgiftsbelagda personalparkeringar vid sjukhus och vårdcentraler i Region Östergötland. Biljetten gäller för parkering i samband med resor till och från jobbet. För parkeringskostnader i samband med resor i tjänsten se riktlinje ”Ersättning vid resor i tjänsten”.
Verksamheternas tjänstebilar är utrustade med ett så kallat keycard som möjliggör fri parkering på regionens parkeringsplatser för personal.
Verksamheternas tjänstebilar har fått ett särskilt ”keycard” (vitt plastkort med Region Östergötlands logotyp på). Detta kort ska ligga i bilens framruta och möjliggör fri parkering på regionens parkeringsplatser för personal. Kortet används också för att öppna parkeringsbommarna på US personalparkeringar.
Vad gäller för studenter på sjukhusen?
Studenter som har VFU räknas som regionanställda under sin VFU-period om de under denna period har ett e-tjänstekort. De kan då teckna ett SwappAccess-konto och parkera till personaltaxa på Region Östergötlands personalparkeringar. De studenter som inte får något SITHS-kort får parkera till besökstaxa.
Vad gäller om jag har ett parkeringstillstånd för rörelsehindrad?
Om du som medarbetare har ett av kommunen utfärdat parkeringstillstånd för rörelsehindrad har du rätt att utan kostnad stå på alla parkeringsplatser som anvisas för handikappfordon.
Betalning och parkeringssystemet SwappAccess
SwappAccess är namnet på betallösningen för personalparkering i Region Östergötland. Systemet används av flera organisationer och företag men Region Östergötland ett eget avtal och en egen webbsida/kundportal för sina tjänster. Det är där du skapar ett konto och administrerar dina uppgifter.
Kan jag parkera på personalparkeringar utan att vara ansluten till SwappAccess?
Om du inte vill använda SwappAccess går det bra att betala i betalautomater på sjukhusens parkeringsområdena vid Finspångs vårdcentrum, Lasarettet i Motala, Vrinnevisjukhuset i Norrköping och US i Linköping. På övriga parkeringar utanför sjukhusen är det enbart möjligt att betala med SwappAccess.
Hur köper jag parkeringsbiljett i betalautomaterna?
På personalparkeringarna vid LiM, ViN och Finspångs vårdcentrum köper du biljett i gul automat märkt "Personalparkering". Betalning sker med bank-eller kreditkort. Håll ditt SITHS-kort framför automaten för att få upp betalning med personaltaxa. Köp biljett per timme, dygn eller 30 dagar. Lägg biljetten synligt i framrutan på bilen.
På US södra bomparkering för personal sker betalningen för biljett per timme, dygn och 30 dagar på olika sätt.
Läs mer om betalning i betalautomat på US Pdf, 239.9 kB.
Notera!
- Du kan inte ha ett Swappacess-konto registrerat och samtidigt använda betalautomatslösningarna.
- Plasta inte in biljetten, den förstörs då.
- Förlorad eller skadad biljett ersätts ej.
- Felköpt biljett ersätts ej.
Hur skaffar jag ett konto i SwappAccess?
Det gör du i SwappAccess kundportal:
Kundportal Swappaccess (swapaccess.com) Länk till annan webbplats.
Läs mer och se instruktioner om hur du skapar konto i SwappAcces
Dukaten/Linpark har under 2023 bytt system och har inte längre SwapAccess. Du behöver därför säkerställa att du har ett konto hos SwappAccess för att köpa personalabonnemang hos Region Östergötland.
Ja, du behöver registrera ett nytt konto om du inte redan har ett konto. Dukaten/Linpark har under 2023 bytt till ett annat system och har inte längre SwappAcess.
Swapaccess (swappacess.com) Länk till annan webbplats.
Vem kan ansluta sig till SwappAccess?
Användarkonto kan registreras av anställda i Region Östergötland med giltigt SITHS-kort samt universitetsanställda med huvudsaklig arbetsplats på US.
Kan jag ansluta flera fordon till samma konto?
Ja, det går bra att ansluta flera fordon till ett och samma konto.
På parkeringar utan bom måste du säkerställa att det abonnemang du vill använda ligger på den bil som används. Detta ändras lätt i appen RegPark eller genom att logga in i SwappAccess kundportal:
SwappAccess kundportal (swappaccess.com) Länk till annan webbplats.
Kan flera personer använda samma konto?
Ja, är ni flera som använder fordonet, exempelvis inom en familj, går det bra att dela på kontot.
Hur/var hittar jag kortnumret på mitt SITHS-kort/LiU-kort?
Kortnumret finns på fram- eller baksidan av ditt SITHS-kort beroende på vilken typ av kort du har, och består av 16–19 siffror.
På LiU-korten finns kortnumret på baksidan av kortet. För gammalt LiU-kort är det 10 siffror (för kort med 9 siffror, lägg till en ’0’ i början) och på nya LiU-kort är det 17 siffror.
Hur debiteras parkeringsavgiften?
Avgiften dras från ett bank- eller kreditkort som du kopplar till ditt konto i SwappAccess.
Vilken typ av betal- och kreditkort kan registreras?
Du kan registrera VISA- eller Mastercard-kort. Ditt kort måste vara öppet för internetköp för att använda tjänsten. Kontakta din bank om du är osäker om ditt kort är öppet för internetköp.
Är det säkert att lägga till sitt betalkort i SwappAccess?
SwappAccess använder Netaxept för säkra internetbetalningar. Det är en av Nordens största plattformar för e-handel. Lösningen är certifierad enligt senaste och gällande regelverk för e-handelstransaktioner. När det gäller villkor för användning av ditt kort så är det de villkor du har med din bank som gäller.
Hur vet systemet hur länge jag har stått parkerad?
På parkeringsplatser med bom (US i Linköping) beräknas parkeringstiden från att du har kört in genom bommarna till att du kör ut. På parkeringar utan bom debiteras du för tiden från att du startar tills du avslutar din parkering i appen. Du slipper uppskatta hur lång tid du ska betala för och betalar bara för den tid du faktiskt stått parkerad. Är du orolig för att glömma avsluta parkeringen kan du ställa in en påminnelse i appen.
Hur fungerar betalningen för parkering med maxpris per dygn?
Maxtaxa per dygn och tillfälle är den maximala avgift du betalar per parkeringstillfälle under ett dygn. Maxtaxan räknas från att du startar din parkeringstid till att du avslutar den, i RegPark-appen eller genom att köra in och ut genom parkeringsbommarna. När du avslutar din parkering känner systemet av om du uppnått maxpriset per dygn och tillfälle och du debiteras den kostnaden.
Observera att varje gång du startar och avslutar din parkering startar ett nytt parkeringstillfälle och din parkeringstid "nollställs".
Kan jag få ett kvitto efter jag har parkerat?
Ja, ett kvitto kommer automatiskt till den e-postadress som du har registrerat. Kvittot går även att se när du loggar in på din sida i kundportalen. I kundportalen kan du också välja att inte få något kvitto skickat till din e-postadress.
Logga in i kundportalen (swapaccess.com) Länk till annan webbplats.
Om samåkning
Nedan hittar du instruktioner för de vanligaste situationerna:
- Vi är två personer som delar på en bil. Ibland kommer vi samtidigt, ibland kör en av oss bilen till jobbet och den andra hem. Hur ska vi göra?
Se lathund för samåkning Pdf, 116.1 kB. - Vi är två eller flera personer som samåker. Vi växlar vilken bil vi kör. Hur ska vi göra?
Se lathund för samåkning Pdf, 99.7 kB. - Vi är två personer som samåker de flesta dagarna i månaden och ibland måste vi ta varsin bil. Hur ska vi göra?
Se lathund för samåkning Pdf, 100.4 kB.
Det kan förstås finnas flera situationer med medarbetare som delar på fordon, kontakta securitas på e-post:
ro.parkering@securitas.se
Om abonnemang och biljetter
Hur länge är 30-dagarsbiljetten giltig?
En 30-dagarsbiljett är giltig 30 dagar i följd, inklusive helgdagar, för ett valt parkeringsområde.
Hur gör jag för att köpa en 30-dagarsbiljett?
- Registrera ett konto i SwappAccess.
- Välj Abonnemang i huvudmenyn och sedan den 30-dagarsbiljett som du önskar köpa. Obs! Ändra till önskat startdatum och klockslag.
Observera att det inte är ett löpande avtal. När perioden gått ut måste du gå in och köpa en ny 30-dagarsbiljett. Du kan välja att lägga till automatisk förlängning om du vill.
Kan jag ångra mitt köp av 30-dagarsbiljett?
Påbörjad 30-dagarsbiljett kan inte återbetalas. Om du har valt att ha automatisk förlängning av din 30-dagarsbiljett, kan du stänga av denna till och med dagen före en ny 30-dagarsperiod träder i kraft.
Jag har registrerat mig i SwappAccess men hittar inga abonnemang att köpa? Hur gör jag?
Det vanligaste felet är att du inte har lagt till ditt SITHS-kort eller LiU-kort.
Gäller 30-dagarsbiljetten på flera orter?
Från och med 1 maj 2018 kan du köpa en 30-dagarsbiljett som gäller för personalparkering på alla avgiftsbelagda personalparkeringar vid sjukhus och vårdcentraler i Region Östergötland. Biljetten kostar 550 kronor för 30 dagar och du köper det genom att logga in på ditt konto i SwappAccess kundportal.
30-dagarsbiljetten för hela Region Östergötland gäller för parkering i samband med resor till och från jobbet. För parkeringskostnader vid resor i tjänsten gäller Region Östergötlands riktlinje ”Ersättning vid resor i tjänsten”.
Observera! Om du kör flera olika bilar till jobbet behöver du se till att ”30-dagarsbiljetten hela Region Östergötland” är kopplad till registreringsnumret på den bil du parkerar. Du flyttar din biljett mellan olika bilar enkelt i appen Regpark eller genom att logga in i SwappAccess kundportal.
30-dagarsbiljetten för hela Region Östergötland är endast möjlig att köpa via parkeringssystemet SwappAccess.
SwappAccess kundportal (swapaccess.com) Länk till annan webbplats.
Senast uppdaterad
Relaterad information
Parkeringstaxor personalparkering
Riktlinje för parkeringsplatser inom Region Östergötland (Dokumenta) Länk till annan webbplats.
Betallösningen SwappAccess (swapaccess.com)
Betalning i betalautomat på US Pdf, 239.9 kB.
SwappAccess kundportal Länk till annan webbplats.
Flytta biljett mellan olika bilar i Regpark Länk till annan webbplats. (iOS)
Flytta biljett mellan olika bilar i Regpark Länk till annan webbplats. (Google Play)
Kontakt
Vid frågor om Region Östergötlands parkering och taxor:
Kontakta Securitas kundtjänst
Telefonnummer: 010-470 10 30
Vid frågor rörande LinPark-appen och konton:
Kontakta Dukaten kundsupport
Telefonnummer: 013-20 54 10