1177 direkt
Tillfälligt uppehåll
Patientingångarna ”Sök vård” och ”Administrativa frågor” är dolda från och med 10 juni.
Hälso- och sjukvårdsnämnden beslutade den 13 maj 2024 att det ska göras ett tillfälligt uppehåll av tjänsten 1177 direkt. Bakgrunden till beslutet är det ekonomiska läget och den tuffa bemanningssituationen, vilket gör det svårt att upprätthålla en tillräcklig bemanning av tjänsten 1177 direkt just nu. Det görs därför ett uppehåll i tjänsten under resterande del av 2024 för att kraftsamla Regionens resurser.
Det vårdinitierade flödet behålls, dvs det kommer fortsatt vara möjligt för vårdpersonalen att boka in videomöten med patienten och starta chattar där patienten exempelvis kan skicka in bilder i tjänsten 1177 direkt.
Övriga tjänster i 1177 – såsom 1177.se och 1177 på telefon – fortsätter att fungera på samma sätt som tidigare.
Övriga digitala kontaktvägar till vården via 1177.se – såsom att kontakta vården, av-/omboka tid, förnya recept med mera – fungerar också som tidigare.
Vad är 1177 direkt?
Med 1177 direkt ges invånaren möjlighet att fylla i sina symtom digitalt för att sedan automatiskt bli lotsad vidare till rätt vårdnivå. Det gäller oavsett om hen går in via 1177.se, via vårdcentralens kontaktsida eller ringer sin vårdgivare. Den nya tjänsten innehåller även en möjlighet till chatt med vårdpersonal.
Målet med 1177 direkt är att förbättra tillgängligheten till vården och erbjuda nya sätt att kontakta oss på. Med 1177 direkt kan vi använda vårdens resurser på ett bättre sätt och på sikt hjälpa fler. Den nya tjänsten är också ett sätt att göra vården mer jämlik, oberoende av var i länet man bor. Invånarna kan kontakta vården när och var det bäst passar dem. Vi frigör även mer tid till fysiska besök.
Så här går det till
I flödesbilden nedan beskrivs hur tjänsten fungerar för invånaren.
Senast uppdaterad