För dig som jobbar i 1177 direkt
Tillfälligt uppehåll
Patientingångarna ”Sök vård” och ”Administrativa frågor” är dolda från och med 10 juni.
Vårdpersonal kan fortsätta använda 1177 direkt för att boka videomöten och starta asykrona chattar.
Här hittar du som arbetar med 1177 direkt länkar till inloggning, riktlinjer, utbildningsmaterial och support.
Behörighet
För att få behörighet som systemadministratör, till monitoreringsverktyget Flight Tower (Flygledartornet) eller statistikverktyget Dashboard tar du kontakt med e-hälsa via Stöd och service.
Webbformulär i Stöd- och serviceportalen (Region Östergötlands intranät) Länk till annan webbplats.
Telefon 010-103 6000
Nya användare i 1177 direkt får behörighet av systemadministratör på den egna enheten. Det gäller både för skarp miljö och demomiljö.
Riktlinjer
Här hittar du riktlinjer för arbetet i 1177 direkt samt regionala frastexter.
Statistik
För att ta ut statistik i 1177 direkt används verktyget Dashboard och för att få en översikt över enhetens ärenden används Flight tower (Flygledartornet). Två behörigheter per verktyg ingår i avtalet. Saknar er enhet behörighet eller vill ändra behörigheter vänligen kontakta e-hälsa via Stöd och service.
Webbformulär i Stöd- och serviceportalen (Region Östergötlands intranät) Länk till annan webbplats.
Telefon 010-103 60 00
Dashboard (Metabase) är ett verktyg för att presentera data relaterad till användarnas interaktion med plattformen. Med hjälp av standardrapporten kan användaren följa upp data kring användandet av plattformen över tid. Här ges en överblick av bland annat patientflödet, efterfrågan och patientnöjdheten över tid. Det finns även möjlighet att jämföra data mellan olika ingångar, vårdenheter och roller.
Exempel på statistik:
- detaljerad besöksstatistik
- medelkötider per veckodag och timma
- patientbetyg
Flight Tower också benämnt som Flygledartornet används för att monitorera och övervaka flöden i systemet i realtid. Flygledartornet ska användas för att få en temperaturcheck av patientvolymer i kö, i pågående möten och hur många/och vilken typ av vårdpersonal som just nu använder systemet. Flygledartornets data uppdateras var femte minut.
Exempel på information:
- patienter i kö
- pågående besök
- aktiva användare
FAQ Dashboard och Flight Tower
Här hittar du vanliga frågor och svar kring statistikverktygen Dashboard och Flight Tower.
FAQ för Dashboard och Flight Tower (Inera) Länk till annan webbplats.
Utbildningsmaterial och lathundar
Här hittar du utbildningsmaterial, demofilmer och lathundar om hur du arbetar i 1177 direkt.
Här hittar du alla lathundar, såsom översikter, hur du tar emot och startar digitala besök, hantering under pågående besök och lathund för administratörer:
Lathundar 1177 direkt (Inera) Länk till annan webbplats.
Guide till lathundar för videobesök i 1177 direkt Pdf, 305.9 kB.
Här hittar du demofilmer om du arbetar i 1177 direkt: Introduktion till 1177 direkt, Sök vård som patient och Ta emot en patient som vårdgivare:
Här hittar du presentationer och frågor och svar från introduktionsutbildningen, administratörsutbildningen och användarutbildningen:
Här hittar du övningsuppgifter:
Demomiljö
Länkar till demomiljöer, där du kan öva i tjänsten.
Här hittar du testpersonnummer för att kunna öva i demomiljön:
Kontaktvägar och support
Nedan anges kontaktvägar för olika typer av ärenden och behov av support.
Felanmälan
Alla typer av tekniska problem i tjänsten rapporteras in till e-hälsa via Webbformulär eller telefon.
Telefon: 010-103 60 00
Webbformulär i Stöd- och serviceportalen (för dig med tillgång till Region Östergötlands intranät) Länk till annan webbplats.
Bifoga en länk till patientärende där felet har uppstått.
Avvikelser
Avvikelser i tjänsten såsom feltriageringar, patientsäkerhetsrisker och driftstörningar ska rapporteras in i Synergi enligt rutin. .
Synergi (för dig med tillgång till Region Östergötlands intranät) Länk till annan webbplats.
Avvikelsehantering i Region Östergötland - administrativ riktlinje Länk till annan webbplats.
Användarstöd
Olika typer av användarproblem i tjänsten, tas i första hand med verksamhetens utsedda superanvändare alternativt till e-hälsa via Stöd och service.
Webbformulär i Stöd- och serviceportalen (Region Östergötlands intranät) Länk till annan webbplats.
Telefon 010-103 60 00
Förbättringsförslag
Förslag på potentiella förbättringar i tjänsten skickas till e-hälsa via Stöd och service.
Webbformulär i Stöd- och serviceportalen (Region Östergötlands intranät) Länk till annan webbplats.
Telefon 010-103 60 00
Verksamhetsfrågor
Frågor gällande verksamhetens rutiner och arbetssätt hanteras av verksamhetschef och verksamhetsutvecklare för respektive verksamhet.
Support för invånare
Invånare som upplever problem med tekniken, exempelvis vid inloggning eller har synpunkter ska vända sig till den nationella supporten.
Kontakt till support för invånare (1177.se) Länk till annan webbplats.
Om en invånare har synpunkter eller klagomål på tjänsten kan hen läsa mer på 1177.se.
Om du inte är nöjd med vården (1177.se) Länk till annan webbplats.
Frågor och svar
Vanliga frågor och svar om 1177 direkt (Inera) Länk till annan webbplats.
Senast uppdaterad